Problem z 7-latkiem
Witam,
syn od jakiegoś czasu przejawia zachowania agresywne, tj. bicie wobec mnie, staję się powoli bezsilna. Taką większą zmianą w jego życiu było zamieszkanie mojego partnera z nami, wcześniej wychowywałam go sama i miał mnie na wyłączność. Rozumiem, że jest to zazdrość i niełatwa sytuacja dla syna, ale swoje bicie zaczął niedawno, ponad pół roku od wprowadzenia się partnera. Bije mnie, bije swoje koty. Muszę go wtedy trzymać fizycznie aż się uspokoi, czasem po prostu śmieje mi się w twarz. Staram się być wtedy spokojna, ale coraz częściej wyprowadza mnie z równowagi. Zdarza mu się to coraz częściej, prawie codziennie rano, kiedy budzę go do szkoły, to jest nasz główny problem. Nie chce wstać, nie chce się ubrać, krzyczy, kopie mnie, wychodzimy zawsze na siebie źli z domu. Powoli brakuje mi pomysłów i sił, tym bardziej, że jestem w ciąży. Oczywiście z nim rozmawiam i tłumaczę, co i dlaczego jest złe, że sprawia mi dużą przykrość swoim postępowaniem. Nie pomaga. Proszę o pomoc.
Agnieszka

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zarówno pojawienie się na stałe partnera, jak i Pani ciąża są dla syna bardzo dużą zmianą. Jego zachowanie jest wyrazem - w moim odczuciu - nie tyle zazdrości, co przede wszystkim poczucia bezsilności, obawy przed przyszłością, lęku przed odrzuceniem, poczucia braku kontroli nad swoim życiem i zdarzeniami w rodzinie. Agresja, opór oraz inne trudne zachowania dziecka są jego sposobami na radzenie sobie z nagromadzeniem silnych emocji i dużym zmian. Mam wrażenie, że zarówno syn, jak i Pani, potrzebują wskazówek jak poradzić sobie z obecną sytuacją. Radziłabym jak najszybciej udać się na konsultację do psychologa dziecięcego (najlepiej takiego, który pracuje systemowo, rodzinnie).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek