Gryzie w przedszkolu
Dzień dobry,
nasz syn pierwszy tydzień chodzi do przedszkola i 2 razy ugryzł jednego i tego samego chłopca. Powiedziała Pani wychowawczyni, że to było w mig, że zareagowali szybko za tym drugim razem, bo mógł by ugryźć mocniej. Rozmawiałam również dziś z babcią ugryzionego chłopca, która również jest nauczycielką w przedszkolu. Na pytania co mam robić jednoznacznej odpowiedzi nie dostałam. Zrobiłam z mężem synkowi (2,10 miesięcy) karę: pokój jego został zamknięty na klucz i wytłumaczyliśmy mu, że to kara, że nie może dziś się bawić za to, że ugryzł kolegę.
Więcej tego powiem, że synek w domu jest nauczony mówić dziękuję, proszę, przepraszam, a dziś, kiedy przy nauczycielkach prosiłam go żeby przeprosił chłopca to tak jakby zignorował (głowa na bok i powiedział "nie"). Czekaliśmy długo aż przeprosi, syn mój tego nie zrobił. Jestem zła sama na siebie, nie wiem skąd ta agresja wynika bo w domu naprawdę go nie bijemy, ale nie raz do kąta staje żeby się uspokoić, bo tłumaczenia mu nie pomagają. Pani w przedszkolu mówiła, ze syn ma tak władczy charakter, że chce mieć wszystko dla siebie i zabiera zabawki dzieciom raz po raz, i tego razu jak ugryzł było to samo, chciał 3. kolejne autko, ale dwa już miał.
Rozpłakałam się dziś przy synu i nauczycielkach od bezsilności i chcę porady. Synek chciał mnie przytulić jak zobaczył, że płaczę, ale wytłumaczyłam mu przy wszystkich, że jestem na niego obrażona, bo on źle traktuje inne dzieci, że gryzie i zabiera zabawki, że nikt tak nie robi (mama, tata, wujek, ciocia, babcia, inne dzieci), bo to boli, sprawia krzywdę i że może przez to nie mieć kolegów. Co mam robić? Jak reagować? Jak będzie dalej gryźć to wiadomo,żze z przedszkola go wypiszą.
Viktoriia

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
proszę postarać się dostosować wymagania i poziom tłumaczenia do wieku dziecka. Jest bardzo mało prawdopodobne, by chłopczyk niespełna trzyletni rozumiał zgodnie z Państwa oczekiwaniami, dlaczego jego pokój na długo został zamknięty, albo że mama płacze i jest na niego obrażona. To Państwa zadaniem jest dawać mu poczucie bezpieczeństwa, a nie na odwrót. On nie może być odpowiedzialny za emocje dorosłych. Jest za mały, by rozumieć tak skomplikowane sytuacje. Małe dzieci działają na zasadzie akcja-reakcja.
Jeśli ugryzł w przedszkolu, to już dawno o tym zapomniał, wracając po południu do domu. Podstawowa zasada stosowania kar (jeśli już absolutnie są niezbędne) polega na tym, że kara musi być od razu, a nie odroczona w czasie, jedna za jedną rzecz, a jej wielkość odpowiadająca czynowi, a nie np. znacznie większa.  Oczywiście dobrze, że Państwo reagują na gryzienie w przedszkolu i powinni Państwo to robić. Proszę jednak zwrócić uwagę, by forma i sposób przekazania konsekwencji były zrozumiałe i czytelne dla dziecka.
Proszę zwrócić również bardzo dużą uwagę na to, co Pani synek słyszy o sobie. Jeśli głównie to, że jest niegrzeczny i chce mieć wszystko dla siebie, to małe szanse na zmianę tych zachowań. Dzieci potrzebują dobrych, pozytywnych komunikatów. Polecam Pani dobre książki: T. Gordon "Wychowanie bez porażek", Faber, Mazlish "Jak mówić, by dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły". Myślę, że bardzo Pani pomogą w zrozumieniu synka i wspieraniu go w kształtowaniu dobrych zachowań.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska