5-latek w przedszkolu
Witam,
jestem mamą 5-letniego chłopca. Od 3 tygodni syn chodzi do nowego przedszkola. Wcześniej przez 2 lata był w domu ze mną. Panie przedszkolanki ciągle skarżą się, że jest niegrzeczny, że dużo biega, nie słucha się i nie chce uczestniczyć w większości zajęć. Ostatnio zaczął przewracać krzesełka i kilka razy uderzył panią. Z dziećmi nie wchodzi w konflikty. Jest dla nich miły. Panie nie radzą sobie z moim synem, zaczęły wyprowadzać go z sali. Przez kilka godzin dziennie czas spędza np. z panią kucharką lub innymi pracownikami. W domu syn nie sprawia większych problemów. Chodzi za rękę, utrzymuje kontakt wzrokowy (w przedszkolu nie chce). Chce chodzić do przedszkola. Takie epizody złego zachowania pojawiają się coraz częściej bardziej nasilone. Ale przez większą część dnia jest spokojnie. Potrafi się bawić i słuchać. Jednak czasem zatyka uszka, kiedy dzieci głośno śpiewają i się denerwuje. W przedszkolu nie chce za bardzo jeść. Ma tam też zajęcia z logopedii, na których pracuje świetnie - opinia logopedy. Poza przedszkolem bawi się z dziećmi (sale zabaw, animatorzy na urodzinach). Nie ma z tym problemu. Jednak w przedszkolu nie współpracuje. Jest bardziej ruchliwy od reszty dzieci. Zawsze wszędzie było go pełno. I lubił gry i zabawy ruchowe. W domu, tak jak i z logopedą, udaje mi się z nim pracować, czytać bajki czy układać klocki w pełnym jego skupieniu. Ale zachowania syna zaczynają się nasilać w przedszkolu. Bardzo mnie to niepokoi.
Martyna

Renata Machalska - terapeuta integracji sensorycznej
Renata Machalska
terapeuta integracji sensorycznej
Odpowiedź:
Witam Panią,
w oparciu o informacje dotyczące zachowania wśród rówieśników w grupie, które Pani zaprezentowała, proponuję kontakt z psychologiem, który powinien być w przedszkolu. Byłoby dobrze, gdyby udało się mu poobserwować dziecko w trakcie zajęć i sytuacjach, gdy jego zachowania stają się problematyczne. Być może psycholog po wnikliwej analizie zachowania zaproponuje udział dziecka w zajęciach TUS (Trening Umiejętności Społecznych).
W odniesieniu do informacji dotyczących zwiększonej aktywności ruchowej, problemu z jedzeniem i zatykanie uszu połączone ze zdenerwowaniem się proponuję udać się na Diagnozę SI. Terapeuta powinien bardziej skoncentrować się na tych problemach, które Pani opisała poprzez poszerzenie informacji bardziej szczegółowym wywiadem z Panią.
Życzę powodzenia i trzymam kciuki
Renata Machalska