Ataki furii u 8-latki
Witam,
moja siostra ma problem ze swoją 8-letnią córką. Dziewczynka często wpada w szał z powodu błahych spraw, np. że nie może iść do koleżanki. Podczas takich ataków krzyczy, bije, wyzywa. Trwa to kilka minut lub nawet godzinę. Tak na co dzień też niedobrze się zachowuje. Pyskuje, kłamie, ma głupie "dorosłe" odzywki wobec swojej matki i innych. Gdy jest spotkanie rodzinne, to zamiast zabawy z dziećmi woli siedzieć (nawet w ukryciu) i słuchać o czym rozmawiają dorośli. Moja siostra myśli, że jest to spowodowane jej rozstaniem z ojcem dziewczynki 6 lat temu. Były kłótnie, awantury, groźby, wyzwiska. Gdy dziewczynka jeździła do ojca na weekendy, to wracała ze złym nastawieniem do swojej mamy. Teraz jest trochę lepiej, ale te napady szału i ogólne zachowanie martwią nas wszystkich. Siostra szukała pomocy u wielu psychologów, ale są one nieskuteczne. Mieszkamy w Bydgoszczy. Czy może Pani nam doradzić jakiś specjalistów? Słyszałam, że z takimi dziećmi warto iść do psychiatry lub neurologa. Prawda?
Pozdrawiam,
Daria

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
siostra oraz jej córka powinny rozpocząć regularną, systematyczną psychoterapię rodzinną. Jedna lub dwie wizyty raczej nie będą skuteczne. Neurolog ani psychiatra również nie pomogą, dopóki obie wspólnie nie przepracują traumy po odejściu ojca/męża. Po zachowaniu dziewczyny widać bowiem, że to wydarzenie było i jest dla niej ciężkie, traumatyczne i bardzo stresujące. Widać też, że potrzebuje wsparcia - jej zachowanie nie jest dyktowane tym, że jest niegrzeczna, niewychowana czy złośliwa: jest po prostu zagubionym małym człowiekiem, który nie potrafi sobie sam poradzić z trudnymi emocjami i doświadczeniami i woła o pomoc.
W Bydgoszczy działa kilka instytucji, które udzielają nieodpłatnie pomocy osobom w kryzysie, związanym z sytuacją rodzinną. Są to między innymi: Stowarzyszenie „Bezpieczeństwo Dziecka” (ul. M. Skłodowskiej-Curie 56a, tel. 505 045 164, 516 830 078) oraz Towarzystwo Przyjaciół Dzieci Oddział Miejski Bydgoszcz (ul. Jaworowa 5, tel. 52 372 15 32).
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek