Problem z 9-latką
Witam,
moim problemem jest agresja, bunt i histeria u córki. Na co dzień to wspaniałe dziecko, bardzo zdolna, uczynna, ale jeżeli pytam, czy poczyta książkę, zaczyna się akcja i cyrk. Najpierw jest to krzyk rzucanie się, rozwalanie rzeczy, jeszcze głośniejszy krzyk, niszczenie rzeczy, uderzanie drzwiami. Akcja trwa tak długo aż przesadzi i wyganiam ją siłą do pokoju. Bije mnie, wyzywa, ostatnio uciekła mi z jadącego auta. Frustracja i obawa przed tym, że sobie czy też rodzeństwu zrobi krzywdę, nie daje mi spokoju. Nie rozumiem jej postępowania. Przed ludźmi czy też w szkole uchodzi za cudowne dziecko, bezproblemowe, a w domu doprowadza mnie do płaczu. Już sama nie wiem, co mam robić.
Pozdrawiam,
Kasia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
z Pani opisu wynika, że sytuacja pomiędzy Panią a córką jest obecnie dość napięta. Prawdopodobnie jest to kolejna, poważniejsza faza jakiegoś konfliktu, który ma miejsce od dłuższego czasu, a teraz eskaluje. Może być spowodowany wieloma przyczynami: stresującym wydarzeniem rodzinnym, wewnętrznym problemem córki, trudnościami w szkole lub w relacji z rówieśnikami. Jakakolwiek nie byłaby przyczyna tego konfliktu, wydaje się, że na obecnym etapie niezbędna jest Państwu pomoc z zewnątrz. Radziłabym jak najszybciej udać się psychologa dziecięcego, pracującymi z całymi rodzinami. Terapia indywidualna dla córki zdecydowanie nie będzie wystarczająca: wsparcie pod formą regularnych spotkań z terapeutą powinno być zapewnione dla całej rodziny, a w szczególności dla Pani i Pani partnera.
Można również zajrzeć do książek na temat relacji rodziców z dziećmi, np. "Zamiast wychowania" Jespera Juula, "Szanujące rodzincy, szanujące dzieci" Sury Hart, "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały" Adel Faber i Elaine Mazlish.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek