Witam Pani Ewo,
Myślę, że to są zachowania związane z rozwojem społecznym. Warto aby komunikaty do córki nie były wyłącznie zakazujące, tylko sformułowane w sposób pozytywny. Komunikaty typu: nie bij, nie szczyp, nie szarp itp. są zakazujące ale nie wskazujące pożądanego zachowania. ale gdy będziemy mówić: ręce trzymamy przy sobie, ręce służą do: głaskania, zabawy, przytulania itp. to już pokazujemy alternatywę dla zachowań agresywnych. Może Pani zakupić książeczki dla małych dzieci o dobrych manierach, dzięki którym łatwiej będzie wytłumaczyć jak należy się zachowywać. Pani Ewo, sugeruję także, aby nauczyła się Pani wyciągać konsekwencje naturalne z niewłaściwego zachowania córki np. na placu zabaw. Np. gdy córka uderzy kogoś, automatycznie zostaje wyłączona z zabawy, przez np. posadzenie jej na ławce obok siebie (dosłownie na chwilę). Po "karze" oczywiście należy wyjaśnić córce dlaczego została wyłączona z zabawy, jak nie należy się zachowywać, a jak należy, jak czuje się ktoś poszkodowany, czy bicie jest miłe itp. (krótko, zwięźle i na temat). Proszę nie zapomnieć o przeprosinach. Jeśli jest to atak, bo ktoś zabrał córce zabawkę, to może Pani odzwierciedlić na głos zachowanie córki i nadać jemy znaczenie: np. widzę, że bijesz i wydaje mi się, że jesteś zła bo ktoś zabiera twoją zabawkę. Czasem taki komunikat wystarczy. Niemniej jednak nauka prawidłowych zachowań społecznych trwa latami, więc proszę o tym pamiętać i nie stawiać celów idealnych córce. Raczej stosować zasadę: do celu małymi kroczkami. A czy myślała Pani o tym, aby zapisać córkę do klubiku dla dzieci w którym jest doświadczona kadra i psycholog służący wsparciem? Z doświadczenia wiem, że takie miejsca sprzyjają nabywaniu umiejętności społecznych i są doskonałym wsparciem nie tylko dla rodziców ale dla dzieci przed rozpoczęciem przedszkola.
Dorota Kalinowska
Komentarze