Sposoby rozładowania złości u 2,4-latka
Dzień dobry,
wielokrotne czytam, by znaleźć poprawny sposób na rozładowanie złości u dziecka. U syna trwa etap wymuszanie z krzykiem, płaczem, rzucaniem się. Gdy go wezmę na ręce, przytulam, często uderza mnie w twarz lub ugryzie w ramię. To są zachowanie w domu. W sklepie, gdy nie chciał stać w kolejce, krzyknął sobie głośno. Wracając do sytuacji w domu, gdy np. chce wyjść ze mną, a zostaje z tatą i mu się rzuca na ziemię lub coś przewraca, lub jakąkolwiek inną sytuacją, w której wymusza, a histeria z tego powodu trwa długo. Czy możemy w jakiś sposób starać się rozładować złość dziecka? Bardzo dziękuję za porady.
Mama P.

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
nie napisała Pani, w jakim wieku jest dziecko, także trudno mi podać jakieś konkretne wskazówki. Niemniej zrobić w tym temacie można zawsze i dużo. Pomocne są m.in. jasne i czytelne dla dziecka zasady panujące w domu, tj. np. konsekwentnie realizowany system nagród za właściwe zachowania i braku nagród, kiedy zachowanie jest nieprawidłowe. Dobrze, jeśli dziecko może to zaobserwować w sposób konkretny np. na tablicy z dniami tygodnia i oczekiwanymi osiągnięciami. Polecam książki T. Gordona "Wychowanie bez porażek" i  R. Maha "Łatwe sposoby na trudne dziecko" oraz warsztaty dla rodziców. Wiele takich warsztatów prowadzonych jest bezpłatnie w poradniach psychologiczno-pedagogicznych.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska