Problem z agresją i adaptacją w przedszkolu
Dzień dobry,
mój synek ma 2 lata 7 miesięcy. Moim zdaniem bardzo dobrze się rozwija -
bardzo ładnie mówi pełnymi zdaniami, ma świetną pamięć. Przykładowo, gdy wybraliśmy się na spacer, mój synek w parku wskazał miejsce, gdzie w okresie wakacyjnym był z nami i dokładnie opisał co z nami w danym miejscu robił. Poza tym świetnie liczy do 10, ale jest bardzo nerwowy.
Mieszkamy z rodziną - w domu jest dwóch chłopców (w wieku 6 i 5 lat). Synek lubi bawić się z nimi, ale woli bawić się sam i komunikuje się z nimi poprzez krzyk. Chłopcy muszą robić to, co syn chce, bo inaczej płacze i krzyczy, zdarza się że jest agresywny.
Ulubioną zabawą syna jest układanie samochodów oraz innych rzeczy w jeden ciąg. Najgorsze, gdy ktoś to ruszy - wtedy syn wpada w szał.
Kolejny problem jest w tym, że syn dopiero cztery miesiące temu został odstawiony od piersi i jest bardzo do mnie przywiązany. Nie pozwala mi wyjść nawet na chwilę, a jak już wyjdę, tak żeby nie widział, to jak wracam ma straszny żal, ze poszłam.
Synek jest bardzo uczuciowy, dla niego jest tylko mama. Babcię i tatę odrzuca. Co 10 min. przychodzi mówić mi, że bardzo mnie kocha. W październiku zapisałam go do przedszkola - był tam jeden dzień. Nawet pani przedszkolanka powiedziała, że nie spotkała się jeszcze z taką histerią u dziecka - syn nie przestawał płakać na dłużej niż 5 min. Skończyło się na tym, że z płaczu zasnął.
Proszę o pomoc. Co mogę zrobić, by syn lepiej znosił przedszkole od września? Czy jego zachowania są normalne?
Karolina

Renata Trojan - Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Renata Trojan
Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Pani synek jest bardzo dobrze rozwiniętym intelektualnie dzieckiem. Widać, że jest bardzo emocjonalnie związany z Panią i trudno mu rozstać się bez przeżywania utraty i lęku. W pewnych okresach rozwojowych jest to naturalne. Zachęcam do kontaktu osobistego z psychologiem dziecięcym, być może jest taka osoba w przedszkolu, do którego zapisała Pani syna. Warto porozmawiać o wszystkim, co Panią niepokoi. Psycholog pomoże rozstrzygnąć Pani wątpliwości i doradzi, jak postępować z synkiem, aby wspierać jego rozwój emocjonalny i społeczny. W przedszkolach organizowane są tzw. Dni Otwarte, w których uczestniczy dziecko wraz z mamą. Jest to dla niego bezpieczna sytuacja przebywania w nowym miejscu, oswajania się z wychowawczyniami, innymi dziećmi podczas zabawy w obecności mamy.
Pozdrawiam,
Renata Trojan