Agresja u córki 3-letniej
Witam,
3 lata mieszkałam wraz z córka (lat 3) w domu pełnym agresji ze strony ojca córki oraz babci dziecka. Ojciec dziecka był zaawansowanym alkoholikiem, babcia chora psychicznie. Dziecko często widziało jak ojciec wracał pijany i okładał mnie pięściami. Bardzo starałam się chronić dziecko przed takimi obrazami, jednakże bez efektu. Od ponad miesiąca żyję w związku z innym mężczyzną, córka kompletnie mnie nie słucha, krzyczy, bije itp. Wyrzuty sumienia mam, ponieważ nie wychowałam córki tak jak powinnam, boję się, że będzie coraz gorzej, nic na dziecko nie działa, żadna kara, nikt z rodziny nie był w stanie mnie, jako matki wesprzeć na duchu, proszę o radę.
Marta

Renata Trojan - Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Renata Trojan
Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
zarówno Pani, jak i córka doświadczałyście agresji ze strony osób, które powinny wspierać i otaczać opieką i troską młodą mamę i maleńkie dziecko. Myślę, że obydwie przeżywałyście ogromny lęk i brak poczucia bezpieczeństwa. Córka była świadkiem przemocy stosowanej wobec Pani. Nowa sytuacja (relacja z innym mężczyzną) jest dla Pani córki czymś, z czym prawdopodobnie nie radzi sobie emocjonalnie. Może przeżywać strach przed utratą Pani i Pani miłości, może odczuwać zazdrość o osobę, która w jej wyobrażeniu zabiera mamę. Znanym z obserwacji sposobem na poradzenie sobie z taką sytuacją mogą być reakcje agresywne kierowane wobec Pani - tak jak to robił tato i babcia. Córka w przeżywanej bezsilności może kierować złość na Panią, aby przywrócić stan, w którym Pani była wyłącznie dla niej.
Warto rozmawiać cierpliwie z córką, tłumaczyć spokojnie zaistniałą sytuację. Równocześnie powinna Pani stanowczo reagować na nieodpowiednie jej zachowania, nie pozwalać na krzyki i bicie Pani, mówiąc, że tak nie wolno robić.
Jeżeli zachowanie córki niepokoi Panią i powoduje przeżywanie wyrzutów sumienia, warto skonsultować się osobiście z psychologiem, który będzie Panią wspierał w roli mamy i pomoże wypracować odpowiedni długoterminowy sposób postępowania z córką.
Pozdrawiam,
Renata Trojan