Agresywny 3,5-latek
Witam,
mój 3,5-letni synek od dwóch miesięcy bez powodu popada w histerię. Mianowicie, jest agresywny w stosunku do mnie i wszystkich dookoła. Kopie mnie, bije, pyskuje. "Nie lubię Cię","Nie kocham Cię","Nie chcę mieć mamusi","Idź sobie Ty głupia mamo". Kiedy odpowiadam, że tak nie wolno mówić, powtarza to z krzykiem i płaczem bijąc mnie przy tym. Kiedy ignoruję podbiega, łapie mnie za rękę i niejednokrotnie powtarza znów to samo. Najgorsze jest to, że dosłownie chwilę przed tą sytuacją pięknie się bawił. Podkreślę, że nikt mu w niczym nie zawinił. Dzieje się to po kilka, nawet kilkanaście razy na dobę. W nocy budzi się z piskiem i tak samo wyrywa się i mówi, że mnie nie lubi i mam sobie iść. Do męża tak samo. Nikt nie jest w stanie go uspokoić. Rzuca zabawkami. Kiedy tę zabawkę podnoszę, zaczyna rzucać się po podłodze i krzyczeć, że mam to zostawić. Do przedszkola też przestał chodzić, ponieważ piszczał przed każdym wyjściem, że nie pójdzie, czy nie założy butów lub kurtki... Więc zostawiam go z babcią, kiedy idę do pracy. Co mam robić? Gdzie się udać? Lekarz rodzinny wypisał skierowanie do neurologa. Zapisałam się na wizytę. Co robić, żeby łagodzić objawy agresji?
Mama Marcelka

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
sporo zachowań synka ma charakter manipulacyjny; mówienie np. "Nie kocham Cię" czy "Nie chcę mieć mamusi" wcale nie oznacza, że Marcel nie żywi do Pani uczyć, jego słowa mają na celu wywarcie odpowiedniego wrażenia, podporządkowania sobie Pani. Również ataki histerii przed pójściem do przedszkola są przykładem manipulacji; można wytłumaczyć dziecku dlaczego musi chodzić do przedszkola, ale zakładanie kurtki czy butów trzeba po prostu egzekwować. Niezwykle istotne jest wspólne (tj. z synkiem, mężem, ale również z babcią i innymi członkami rodziny, którzy są zaangażowani w wychowanie dziecka) ustalenie zasad postępowania oraz mimo że będzie to bardzo trudne, spokojne i konsekwentne ich przestrzeganie. W przypadku zachowań agresywnych, które często są demonstracją , ważna jest również przyczyna ich powstawania. Warto udać się do psychologa dziecięcego, który te przyczyny określi oraz nauczy Panią i dziecko prawidłowego reagowania. Nie powinna Pani reagować emocjonalnie.
Pozdrawiam,
Magdalena Gaweł