Napady agresji o 18-stomięsiecznej dziewczynki
Witam,
moja osiemnastomiesięczna córka ostatnio stała się bardzo agresywna. Od 2 tygodni obserwuje niepokojącą zmianę w jej zachowaniu - tzn. gdy coś chce to krzyczy dość głośno 'eeee'. Gdy nie zrozumiem o co jej chodzi wpada w złość i zaczyna bić, a nawet gryźć.
Nigdy wcześniej się tak nie zachowywała.
Mamy w domu 2 pieski i zauważyłam, że czasami moja córka podchodzi i zaczyna bić psa gdy ten idzie za nią. W naszym domu nigdy nie widziała żeby ktoś z domowników to robił. W dodatku biega z pokoju do pokoju nieraz z głośnym krzykiem lub z telefonem przy uchu i udaje, że rozmawia głośno się przy tym wykłócając.
Gdy "czyta" mi bajeczki też czasami głośno i szybko wymawia wymyślone słowa. Często mówi swoją paplaniną, choć zna ok 25 słów.
Czy to jest normalne u takiego dziecka ?
Kinga

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
bardzo trudno stwierdzić czy zachowania córki wynikają z braku jasno formułowanych zasad zachowania (typu "nie wolno bić psów" czy "nie wolno
mnie gryźć") czy są związane z jakimiś zaburzeniami rozwojowymi.
Skuteczne wyeliminowanie zachowań agresywnych w dużej mierze zależy od konsekwentnego i spokojnego egzekwowania reguł przez rodziców. Dziecko musi wiedzieć co mu wolno, a czego nie, przy czym na tym etapie rozwoju nie musi Pani tłumaczyć córce dlaczego tak właśnie jest. Zawsze gdy jest podejrzenie, że powody zachowania mogą mieć znacznie poważniejsze przyczyny, warto skonsultować się z lekarzem lub poradnią psychologiczno-pedagogiczną.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł