Nie mogę poradzić sobie z wychowaniem 5-latka
Dzień dobry,
Proszę mi pomóc. Nie mogę poradzić sobie z wychowaniem mojego dziecka. Jest bardzo arogancki, opryskliwy, nie słucha się mnie wcale, jest bardzo uparty. Jeśli każę mu coś zrobić to w cale mnie nie słucha tylko wyzywa, przeklina i próbuje bić. Jak już jest chory i trzeba wziąć leki czy zrobić wszystko, co wiąże się z higieną to dostaje szału i drze się na cały dom tak, jakby ktoś robił mu nie wiadomo jaką krzywdę. Ma napady histerii, a po lekarzach nie mam siły już jeździć, bo nie starcza pieniędzy na podstawową chorobę jaką jest astma oskrzelowa u mojego dziecka. Już nie pomagają kary i nagrody .
Dorota

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
W takiej sytuacji trudno przedstawić jedną, uniwersalną metodę postępowania. Najskuteczniejszą metodą będzie zasięgnięcie rady psychologa dziecięcego, który po dokładnej rozmowie z Panią, poznaniu sytuacji rodzinnej i poznaniu dziecka pomoże zaplanować długofalowe działania poprawiające sytuację.
To co bardzo ogólnie mogę poradzić to szczera rozmowa z synem o Pani uczuciach w tej sytuacji, wysłuchanie dziecka jakie ma potrzeby, wspólne spędzanie czasu na aktywnościach, które syn lubi (może gry planszowe, gra w piłkę, basen, jazda na rowerze, albo po prostu wspólne wygłupianie się). Ma to na celu wspomóc budowanie przyjaznej relacji między Panią a synem i wzajemnego szacunku do siebie.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak