Agresja i złość u rocznego dziecka
Witamy,
Jesteśmy rodzicami prawie już rocznej Hani. Hania jest niezwykle żywiołową, głośną, radosną dziewczynką. W wielu sytuacjach w reakcji na napotkany bodziec występuje u niej złość. Córka bije, drapie, krzyczy, wygina się i płacze. Próbowaliśmy wielu sposobów na wyciszenie. Przede wszystkim przytrzymanie jej rączki, pokiwanie palcem, były próby stanowczego powiedzenia "nie wolno Haniu", a także przytulenia i kołysania. Próbowaliśmy zostawiać ją także na kilka chwil samą w łóżeczku do momentu wyciszenia. Widać, że nasza Hania będzie bardzo temperamentnym młodym człowiekiem, nie wyobrażamy sobie jednak co będzie kiedy podrośnie skoro już teraz nie możemy sobie poradzić z jej złością. Co robić, aby nasza Hanka nie wyrosła na sfrustrowaną dziewczynkę?
Karolina

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Nie napisała Pani na jakie bodźce Hania tak reaguje. Nie mogę więc powiedzieć co
może być powodem jej frustracji. Bez względu jednak na to proszę
zachować spokój. Roczne dziecko nie kontroluje emocji. Dopiero się tego
uczy. Kiedy Państwo widzicie taką reakcję córeczki nazwijcie emocje
przeżywaną przez nią np.: "złościsz się, bo upadł ci miś ". Wskazana jest
spokojna i akceptująca postawa. Po chwili można spróbować wyciszyć
córeczkę propozycją miłej zabawy lub czymś ciekawym. Bez względu na
temperament Hania będzie z każdym dniem uczyła się jak reagować na daną
sytuację. Myślę, że problem będzie się zmniejszał, a nie zwiększał.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak