Bunt i agresja u 9-latka
Nasz syn skończył właśnie 8 lat, od paru miesięcy zachowuje się bardzo agresywnie, na jakiekolwiek "nie" ze strony mojej czy męża reaguje krzykiem, płaczem i agresją. Gdy wszystko jest po jego myśli, czyli np. może oglądać film, grać na konsoli, wychodzimy do kina, spacery, wycieczki jest świetnym dzieckiem, radosnym, uśmiechniętym, szczęśliwym. Wystarczy że na coś w danej chwili się nie zgodzimy jest straszna afera, próbujemy mu wtedy tłumaczyć, wyjaśnić, ale Radek tak się nakręca, że nic do niego nie dociera, on krzyczy, my krzyczymy, potem są przeprosiny, rozmowy, tłumaczenia,wyjaśniania, a za np. godzinę następna awantura. Mamy z mężem ogromne wyrzuty sumienia, że nie potrafimy do niego dotrzeć, że brakuje nam często cierpliwości, szukamy winy głównie w sobie. Bardzo proszę o pomoc, podpowiedź jak rozmawiać z synem, jak wytłumaczyć, że nie może tylko oczekiwać i wymagać, jak my możemy mu pomóc. Z góry dziękujemy za pomoc.
Rodzice

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Zastanawiające jest to, ze zachowanie synka zmieniło się od kilku
miesięcy. Proszę się przyjrzeć sytuacji w domu, szkole, środowisku.
Takie zachowania dziecka mogą świadczyć o przeżywanym przez niego
cierpieniu, konflikcie. Czasem nasilona agresja i złość może być objawem
depresji u dzieci. Proszę wspólnie z mężem przedstawić synkowi zasady
panujące w domu. Proszę nie wchodzić w dyskusje i kłótnie z synkiem.
Zasady są takie, a nie inne, bo Wy je ustaliliście i nie podlegają
zmianie. W sytuacji, kiedy krzyczy odsyłać go do pokoju, aby się
uspokoił. Zaprosić do rozmowy dopiero jak będzie spokojny - to również
Wam da czas na uspokojenie się. Warto by synek miał już małe obowiązki
domowe np. sprzątanie swojego pokoju, wyrzucanie śmieci, czasem
odkurzanie. Nagradzać go za zachowania, które uważacie za pożądane
pochwałą. Spędzać z synkiem dużo czasu. Zastanowić się nad ilością
oglądanej telewizji i komputerem. Skoro jest to źródło konfliktów, może
warto ograniczyć oglądanie i granie. W tym wieku komputer 2 x w
tygodniu w zupełności wystarcza. Telewizja 30 min. do godziny dziennie.
Zwłaszcza, że te aktywności zwiększają napięcie u dzieci. Najlepsze
aktywności to zabawy ruchowe na świeżym powietrzu. Więc póki śnieg
proszę zapraszać dziecko na wspólną zabawę na sankach, łyżwach.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska