Agresja 3-latka
Witam!
Piszę tu po raz pierwszy. Krótko mówiąc mam córkę 9 l i syna 3 l. Syn po pierwsze momentami (tzn. momentami jak mu coś odbije nigdy nie wiadomo kiedy, ale kilka razy dziennie) zachowuje się agresywnie wobec wszystkich nas rodziców, siostry, obcych kopie, bije itd. Żadne tłumaczenia nie pomagają, że kogoś to boli nawet jak mu delikatnie "oddawałem" sporadycznie. Najgorsze jest jednak to, że jest totalnym wandalem, żadna zabawka nie uchowa się dłużej niż parę godzin wszystko rozkręci albo rzuca przed siebie...
Paweł

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Panie Pawle,
To bardzo ważne, że Pan do nas napisał. Podał Pan kilka przykładów
zachowań syna, ale z listu trudno wywnioskować jakie są przyczyny. Nie
wiemy jak syn rozwija się we wszystkich sferach. Czy prawidłowo się
komunikuje, jaki ma kontakt z rówieśnikami, kto opiekuje się synem na
co dzień, jakie sposoby radzenia sobie z takimi zachowaniami dotychczas
Państwo stosowaliście.
W przypadku dzieci, które nie radzą sobie ze złością (co u trzylatka
jest jeszcze naturalne) niezwykle ważna jest cierpliwa, wyrozumiała, ale
jednocześnie stanowacza postawa rodziców. Ważne aby udzielać mu
informacji co wolno, a czego nie i być konsekwentnym w swoich decyzjach.
Wskazana byłaby konsultacja z psychologiem, aby przyjrzeć się dokładniej
reakcjom dziecka w różnych sytuacjach. Agresja może mieć bowiem różne
podłoża, np. może być elementem zaburzeń rozwoju.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak