Pomocy
Mam 3 letnia Olę, nasza córcia jest osoba bardzo aktywna odważna, sprytna i pracowita. Oboje z mężem pracujemy, wiec małą zajmuje sie babcia.
Od chwili, gdy babcia ja pilnuje zachowanie Oli bardzo się zmieniło tzn. zaczęła do wszystkich mówić ty dupo, głupku. Notorycznie zdarza się, że gdy ktoś się jej o coś zapyta ona krzyczy, piszczy. (np. gdy zajeżdżamy do rodziców na obiad wchodzimy i dziadkowie nas witają Ola nie da się przywitać tylko drze się piszczy i nie da się dotknąć). Ostatnio zauważyłam że często boli ja brzuch u babci, a zaczyna w momencie, gdy mąż wiezie ja do niej, a gdy wraca przestaje. Zaczyna mnie i męża to męczyć gdyż wstyd wyjść gdziekolwiek, bo Ola w towarzystwie zachowuje się jak diabeł, który nie da się dotknąć, zagadać, przytulic. Nadmienię, że w domu jest jak aniołek, który słucha się, przytula, pomaga często mówi nam ze nas kocha, dziękuje za wszystko, troszczy się. Co zrobić żeby ona w towarzystwie innych ludzi była taka jak jest w domu i nie krzyczała?
Pytanie przesłała Pani Anna

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Pani Anno,
czytając Pani maila miałam wrażenie, że Pani córeczka próbuje coś Pani poprzez swoje zachowanie powiedzieć. Być może chciałaby być inaczej traktowana w towarzystwie innych osób, a może przeżywa trudność związaną z koniecznością radzenia sobie z byciem poza Centrum uwagi. Za mało informacji otrzymałam by móc to stwierdzić. Nie mniej jednak moją uwagę przykuł fragment, w którym pisze Pani o bólu brzuszka, które pojawia się w drodze do babci i przechodzi po powrocie. Małe dzieci, które przeżywają napięcie emocjonalne nie potrafią sygnalizować tego w sposób werbalny, dlatego też znajduj ono ujście w zachowaniu lub reakcjach ciała takich jak m.in. bóle brzucha. Ciekawi mnie również fakt, ze Pani kojarzy moment zmiany w zachowaniu dziecka z rozpoczęciem sprawowania opieki nad nią przez Babcię? Jeśli ból brzuszka nadal się utrzymuje w takim rozłożeniu czasowym o jakim Pani piszę proszę poobserwować sytuację.
Pozdrawiam
Marta Pałuba