Problem z brzuchem
Witam,
mój 11-letni syn od października miewa kłopoty z brzuchem. W dni wolne od szkoły jest wszystko w porządku, gdy jednak ma iść do szkoły zaczyna płakać i skarżyć się, że boli go brzuch. Chodzi rano do ubikacji, ale mówi, że boi się jak zacznie go boleć na lekcji to co on zrobi. Dochodzi do tego, że w szkole wymiotuje rano i zazwyczaj kończy się to zwolnieniem lub wizytą u pedagoga szkolnego. Pytałam czy w szkole wszystko jest w porządku, czy nikt mu nie dokucza, czy boi się lekcji. Odpowiada, że wszystko jest ok, tylko chodzi o to co on zrobi jak będzie go bolał brzuch. Nie wiem czy to jest na tle nerwowym, czy może mieć to związek z grą CS GO w którą długo gra. Proszę o poradę. Dziękuję.
Ps. Jak był mały miał problem z nocnikiem, nie chciał załatwiać się do niego i w ostateczności robił to w majtki.
Pozdrawiam,
Agnieszka

Renata Trojan - Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Renata Trojan
Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
zachęcam do wizyty u pediatry i psychologa dziecięcego. Bóle brzucha mogą mieć podłoże somatyczne, trzeba wykluczyć schorzenie, które może je powodować.
Wizyta u psychologa pomoże w rozpoznaniu problemu, z którym być może syn boryka się. Często zdarza się u dzieci, że kumulowane i nie odreagowane emocje powodują dolegliwości natury psychosomatycznej. Mogą to być bóle brzucha, głowy, wymioty w sytuacjach stresowych. Warto też z synem rozmawiać o tym, co dzieje się w szkole i poza nią.
Proszę pamiętać o tym, że gry komputerowe mogą być sporadycznie formą relaksu,
ale nigdy w nadmiarze. Pisze Pani, że syn długo gra w CS GO. Warto zatem  zastanowić się, czy tego typu gra nie powoduje dodatkowych napięć, frustracji i nadmiernego pobudzenia. Wspólnie spędzany czas z dzieckiem, w postaci zabawy, spacerów, uprawiania sportu pomoże też rozładować napięcie, z którym chłopiec prawdopodobnie słabo sobie radzi. Proszę również zachęcać syna do kontaktów z innymi rówieśnikami - w świecie realnym, poza tym wirtualnym.
Pozdrawiam,
Renata Trojan