Adaptacja dziecka w przedszkolu
Witam,
moja czteroletnia córeczka od roku uczęszcza do przedszkola, choć z powodu rożnych infekcji, zdarzały jej się dłuższe przerwy. Mnie i męża bardzo niepokoi fakt, iż pomimo tego, że w domu jest bardzo wesołym i pogodnym dzieckiem, w przedszkolu nie chce się z nikim bawić, podobno w wolnym czasie tylko stoi i czeka, aż po nią przyjdziemy. Natomiast chętnie uczestniczy w zabawach inicjowanych przez przedszkolankę. Nie protestuje zbytnio, gdy ja odprowadzamy, choć nie jest też szczęśliwa z tego powodu. Bardzo lubi swoją panią, ale jest dla niej jakby niepojętym, ze może pobawić się z innymi dziećmi, wspominała, ze jest głośno, tłoczno. Rzeczywiście, przedszkole wydaje się nieco przepełnione, panie na pewno maja co robić. Dodam, ze w domu panuje spokój i miłość, staramy się zapewnić dzieciom jak najlepszą atmosferę, wspieramy, rozmawiamy, kochamy przede wszystkim. Może jesteśmy nadopiekuńczy? Córkę uwielbia cała rodzina, jest mądra, życzliwa, wesoła. Choć rzeczywiście w sferze prywatnej też da się zaobserwować, ze pragnie kontaktu z dziećmi, a jednocześnie się go obawia... Bardzo proszę o pomoc
Ania

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
każde dziecko reaguje na przedszkole inaczej. Niemożliwe wydaje się, aby
wszystkie dzieci bez wyjątku czuły się tam wspaniale, lubiły się bawić z
rówieśnikami i nie miały żadnych trudności. Każdy z nas ma przecież swoją
niepowtarzalną osobowość, cechy charakteru, potrzeby, emocje. Z tego powodu
nie dziwię się, że Pani córka może nie mieć ochoty do zabawy z kolegami i
koleżankami, mimo że poza przedszkolem jest dzieckiem towarzyskim i
wesołym. Nie dziwię się też, że hałas i duża liczba dzieci może ją męczyć i
zniechęcać do spontanicznej aktywności - wbrew pozorom zdarza się to bardzo
często, szczególnie w dużych grupach przedszkolnych. Podsumowując: na
obecnym etapie raczej trudno stwierdzić w zachowaniu Pani córki niepokojące
objawy. Wydaje się, że po prostu to jest jej sposób funkcjonowania w
przedszkolu. Oczywiście, stosunek do przedszkola dziecka ulega częstym
zmianom. Może więc być tak, że za jakiś czas córka poczuje się lepiej. Może
być też tak, że nastąpi pogorszenie. Najlepiej więc cały czas obserwować
dziecko, rozmawiać na temat przedszkola i mieć kontakt z wychowawcą. Jeżeli
zauważą Państwo, że córka czuje się gorzej, jest lękliwa, smutna,
zestresowana, płacze, odmawia codziennie wyjścia do placówki - wtedy należy
skonsultować się z psychologiem dziecięcym.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek