Komunikacja u 4-latka
Witam,
mam problem ze swoim prawie 4-latkiem. Może zacznę od początku. Z synkiem od dawna mamy problemy. Gdy miał około 2 lata zaczęła się pojawiać u niego złość, agresja, bił głównie siebie, uderzał głową o podłogę, o ścianę, wymuszał wymiotami to co chciał dostać. Aktualnie jest nerwowy i od czasu do czasu bije sam siebie (ręką po buzi). Od pół roku chodzi do przedszkola, i tutaj jest problem. Nie potrafi się bawić z innymi dziećmi. Zaczepia inne dzieci, całuje, przytula, szczypie. Natomiast nie potrafi usiąść i np. razem budować albo w coś zagrać. Gdy dzieci się bawią, on podbiega i im psuje. Wychowawczyni z przedszkola również jest zmartwiona jego zachowaniem. Nie ma żadnych kolegów w przedszkolu, nikt się z nim nie chce bawić... a mnie serce pęka, bo nie wiem jak mu pomóc. W domu to chce się bawić tylko dinozaurami i tylko ze mną albo oglądać bajki również ze mną... Dodam, że mam drugiego synka, który ma rok - natomiast on głownie się sam bawi, jest bardzo spokojnym dzieckiem. Co mam zrobić, by nie zaczepiał innych dzieci, a przede wszystkim ich nie całował? Nie chcę, by był odpychany...
Pozdrawiam
Aneta

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Aneto,
zdecydowanie uważam, że jak najszybciej powinna Pani udać się z synkiem na diagnozę poziomu rozwoju do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Tam - jeśli zostanie stwierdzona taka potrzeba (a z Pani opisu wynika, że prawdopodobnie tak) - dziecko może zostać zakwalifikowane do udziału w programie wczesnego wspomagania rozwoju. Wczesne oddziaływania terapeutyczne są najbardziej skuteczne i tylko one mogą pomóc Pani synkowi tak, by już występujące trudności nie pogłębiły się. W poradni powinna Pani dostać również wskazówki do pracy z dzieckiem w domu i w przedszkolu. Pani synek potrzebuje pomocy, a Pani potrzebuje informacji, co i jak robić, by mu pomóc skutecznie. Proszę skorzystać z możliwości, jakie daje rodzicom poradnia.
Agnieszka Sokołowska