Niechęć do zerówki
Witam,
mój syn w lutym skończy 6 lat, we wrześniu poszedł do zerówki. Do połowy października było ok, potem kilka dni popłakiwał w szatni, ale jakoś udało się uspokoić. Teraz od tygodnia jest płacz i histeria już w domu. Na miejscu tj. w sali z dziećmi uspokaja się po 10 minutach i cały dzień zachowuje się normalnie. Po rozmowie z nim i wychowawczyniami nie znajduję powodu do niechęci. Nikt mu nie dokucza, nie ma problemów z kolegami, nie odstaje od grupy ani fizycznie ani intelektualnie. W zeszłym tygodniu po spazmach i histerii w szatni zabrałam go do domu, "odpoczywał" od zerówki kilka dni, a po powrocie jest tylko gorzej. Nie wiem, co mam zrobić, zastanawiam się nad rezygnacją z zerówki, ale obawiam się, że wtedy dam sygnał, że jak się uprze to wszystko na nas wymusi. Dodatkowo deklaruje, że za rok też nie chce iść.
Próbowałam wszystkiego: prośby, groźby, próby przekupstwa. Przytulanie, głaskanie i tłumaczenie. Codziennie całe popołudnia spędzamy razem, mam wrażenie, ze zajmuję się nim więcej niż młodszym dzieckiem. Czy powinnam udać się do psychologa?
Marta

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
wydaje mi się, ze rezygnacja z zerówki nie jest dobrym pomysłem. Myślę, że powinna Pani po prostu "przeczekać",  spokojnie i konsekwentnie (zupełnie zrezygnować z "wakacji od przedszkola") podchodzić do histerii synka. Takie zachowania mają charakter manipulacyjny (płaczę - mama robi to co chcę), przecież w przedszkolu nie dzieje mu się krzywda. Wkrótce synek pójdzie do szkoły, a do niej przecież TRZEBA chodzić. Oczywiście, zawsze warto rozmawiać z dzieckiem o jego emocjach, (np. z pomocą "Bajek terapeutycznych - Marii Molickiej). Nie sądzę jednak, żeby wizyta u psychologa była konieczna, ewentualnie rozmowa z psychologiem pracującym w przedszkolu.
Z poważaniem
Magdalena Gaweł