Agresja u 8-latka
Witam,
mój 8-letni siostrzeniec jest agresywnym dzieckiem, szybko się denerwuje, krzyczy, kłóci się z nami. Najgorsze są jego zabawy, między innymi bawi się w zabijanie, strzela w nas, opisuje, że nas zabija, że rozwala głowę albo spala. Gdy słyszę co mówi to dziecko, to jestem przerażona. Gdy się złości, mówi, że nienawidzi albo kogoś zabije. Już nie wiemy, co mamy z nim zrobić, żadne kary nie pomagają. Mały lubi oglądać horrory i grać w gry o zabijaniu. Ciężko jest mu tego zabronić. Co powinniśmy zrobić w tej sytuacji? Boimy się o to, co będzie, gdy on dorośnie. Proszę o poradę.
Pozdrawiam,
Kasia

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
zachowania siostrzeńca na pewno w dużej mierze spowodowane są treściami zawartymi w horrorach i brutalnych grach. Takie treści wpływają bardzo mocno na psychikę dzieci (i osób dorosłych!), które mają z nimi do czynienia. Według badań nawet rzadkie obcowanie z brutalnymi treściami wizualnymi może spowodować negatywne zmiany w zachowaniu dziecka: agresja słowna, agresja fizyczna, autoagresja, lęk, koszmary nocne, bezsenność, zwiększony poziom stresu itd. Dlatego powinni Państwo natychmiast zdecydowanie ograniczyć oglądanie takich filmów i granie w takie gry przez siostrzeńca - a najlepiej zupełnie dziecko od tych treści odciąć. Tym bardziej, że ma on zaledwie 8 lat i jest na wrażliwym etapie rozwoju, na którym drastyczne treści wizualne wpływają jeszcze mocnej na jego psychikę. Proszę również zauważyć że filmy i gry posiadają odpowiedni znak lub ocenę, które wskazują dla jakiej grupy wiekowej są odpowiednie - do rodziców i opiekunów należy obowiązek sprawdzenia treści lub oceny danego filmu czy gry oraz ewentualny zakaz obcowania dziecka z treściami nieodpowiednimi.
Jeżeli mają Państwo trudność z asertywnością w stosunku do dziecka, tj. z odmawianiem mu pewnych rzeczy, które nie są dla niego odpowiednie (mówimy tu o rozróżnianiu potrzeb dziecka od jego zachcianek), to zdecydowanie polecam spotkanie ze specjalistą. Psycholog dziecięcy pomoże Państwu opanować niełatwą sztukę mówienia "nie" oraz odpowie na inne pytania, które na pewno pojawią się w trakcie "odstawiania" drastycznych filmów i gier.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek