Agresja 3-latka
Witam serdecznie,
pracuję w przedszkolu i do mojej grupy dzieci 3-letnich uczęszcza chłopiec, który od września notorycznie bije, popycha, zaczepia innych i nie są to tylko dzieci, ale również personel przedszkola. Ja sama zostałam już ugryziona, ponieważ chciałam, aby poszedł umyć rączki. Ja jak również inne dzieci zostałam wielokrotnie opluta. W momencie kiedy proszę go, aby coś zrobił np. posprzątał po sobie zabawki lub nie bił kogoś, to odpowiada mi na to ,, JA CHCĘ DO MAMY" a później "ja nie chce do mamy...." W sali nie bawi się z nikim. Przez pół dnia potrafi przysiedzieć obok mnie przy stole i np. kopie drugą panią lub popycha, dmucha czy pluje. Nie mam pojęcia, z czego wynika ta sytuacja. Czy mogę prosić o jakąś radę, pomoc ?
Marta

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
agresja u tak małych dzieci najczęściej spowodowana jest brakiem umiejętności radzenia sobie z emocjami. Nie znając sytuacji dziecka, nie jestem w stanie powiedzieć dlaczego dziecko odczuwa złość, strach czy frustrację, ale bez względu na powód nie może Pani tolerować agresywnych zachowań.
Najważniejsze jest spokojnie i konsekwentne egzekwowanie komunikatu "nie wolno!", np "nie wolno bić dzieci, bo je to boli", "nie wolno pluć" itd. Nie musi Pani szczegółowo tłumaczyć dlaczego, nie wolno i już. Bez wątpienia powinna Pani porozmawiać o zachowaniu dziecka z jego rodzicami, być może wydarzyło się coś w jego życiu co sprawia, że reaguje ono w taki sposób.
Warto również skorzystać z pomocy psychologa pracującego w przedszkolu
lub rejonowej poradni psychologiczno-pedagogicznej.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł