Czy to normalne zachowanie u 8-latka?
Witam,
mój synek niedawno skończył 8 lat, od pewnego czasu niepokoi mnie jego zachowanie i naprawdę nie wiem, czy to normalne czy zgłosić się z dzieckiem do jakiegoś specjalisty. Michał jest pogodnym dzieckiem i bardzo mądrym. W wieku 5 lat potrafił już płynnie czytać (dodam, że nie spędziłam z nim nawet 5 min przy nauce literek, od czasu do czasu biegał do starszego brata pytając go jaka to literka), wszyscy znajomi byli zaskoczeni, że 5-latek potrafi płynnie przeczytać każdy tekst, który mu się podsunie, ale problem widzę w tym, że jest bardzo wrażliwy na krzyk. Mamy troje dzieci i gdy krzykniemy z byle powodu lub głośniej coś się powie, to syn reaguje dziwnie, czyli: siada w kącie próbując sobie rwać włosy lub trzęsie się, jakby ktoś miał zrobić mu nie wiadomo jak wielką krzywdę. Jeśli mówię do niego, że ma coś zrobić to stara się to zrobić, ale bardzo szybko, tak jakbym mu kazała to zrobić w sekundę. Wydaje się być wystraszony, ale nie bardzo wiem, skąd to się bierze. Uczy się bardzo dobrze i szybko, nauka wierszyków na pamięć zajmuje mu od 5 do 10 minut. Od jakiegoś czasu zdarza mu się jąkać. W szkole nie zauważono z nim problemów, wręcz przeciwnie, prowadzają go do starszych klas, by pokazać starszym uczniom jak się powinno czytać. Czy mam powód do tego, by się martwić? Bardzo proszę o jakąś odpowiedź i poradę.
Małgorzata

Renata Trojan - Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Renata Trojan
Psychoterapeuta, specjalista terapii uzależnień, socjoterapeuta
Odpowiedź:
Witam Panią,
Pani syn bardzo dobrze radzi sobie intelektualnie, o czym świadczą jego postępy edukacyjne. Z Pani opisu wynika jednak, że chłopiec jest wyjątkowo emocjonalny. Prawdopodobnie każdy stres, napięcie, niepowodzenie powoduje u niego zwiększoną reaktywność. Pani opisuje jego problemy w bardzo obrazowy sposób. Widać, że to, co przeżywa synek jest dla niego bardzo trudne. Chłopiec pozostaje cały czas w gotowości, aby spełnić oczekiwania i polecenia dorosłych ("jeśli mówię do niego, że ma coś zrobić to stara się to zrobić, ale bardzo szybko tak jakbym mu kazała to zrobić w sekunę"). Równocześnie dorośli stawiają go w sytuacjach wzmożonego napięcia emocjonalnego ("w szkole /.../ prowadzają go do starszych klas, by pokazać starszym uczniom jak się powinno czytać").
Chłopiec pozornie radzi sobie z tymi sytuacjami, ale ponosi przez to duże koszty. To, co Pani pisze o sytuacjach domowych, związanych z reakcją Michała na krzyk, czy głośniejsze słowa, również pokazuje w jak wielkim lęku i napięciu, pozostaje synek.
Nie wiem, czy Państwo rozmawiacie z chłopcem o tym, co się dzieje z nim, co on przeżywa, jak czuje się w takich sytuacjach. Często dzieci tłumią w sobie emocje, z którymi sobie nie radzą, niechętnie mówią o nich. Ale ich zachowanie: płacz, jąkanie, roztrzęsienie, wyrywanie włosów, chowanie się w ustronnym miejscu, są bardzo czytelnym sygnałem, że potrzebują pomocy, bo to, co przeżywają jest dla nich zbyt trudne do udźwignięcia. Tak właśnie dzieje się z Pani synkiem. Zachęcam do jak najszybszej konsultacji u dobrego psychoterapeuty dziecięcego, który pomoże zdiagnozować przyczyny problemu. Myślę, że dużą korzyścią dla Michała byłaby również psychoterapia.
Pozdrawiam,
Renata Trojan