Droga Pani Agnieszko,
rozumiem Pani niepokój związany z trudnościami synka. Mówi się (i często tak jest) , że w procesie rozwoju, nabywania systemu językowego przez dzieci, można zaobserwować czasami niepłynności w wypowiedzi. Mogą być one związane z trudnością w przejściu od jednej informacji do drugiej, niepłynność może się pojawić przy przejściu od jednej struktury składniowej do drugiej, bądź przy zmianie artykulacji (tzn. przejście od jednej głoski do następnej wypowiadanej). Kiedy rozwój językowy przebiega prawidłowo, te naturalne dysfluencje najczęściej nie są zauważane przez otoczenie i samo dziecko, nie budzą żadnych reakcji ani emocji. Kiedy dziecko zaczyna odczuwać dyskomfort z tego powodu, moim zdaniem jest to sygnał, aby poszukiwać przyczyn trudności z płynnością mowy. Sugerowałabym, aby skontaktować się z doświadczonym terapeutą i przede wszystkim sprawdzić wzorzec dominacji stronnej, który dostarczy informacji na temat kształtowania się dominacji lewej pólkuli dla funkcji językowych. Dość często spotykam się z sytuacją, kiedy u małych dzieci zaburzenia sekwencyjnego przetwarzania/opracowywania informacji, manifestują się w postaci trudności z płynną wypowiedzią. To proste badanie umożliwi ewentualne dalsze wskazania do ćwiczeń. Tymczasem sugerowałabym, aby również zwrócić uwagę na stymulację wysokimi technologiami, tzn. niezbędna jest rezygnacja z prawopółkulowej stymulacji ( komputer, telewizor).
Pozdrawiam
Alicja Kabała
Komentarze