Niegrzeczne zachowanie w przedszkolu
Dzień dobry,
mój synek ma 4 latka. Od września chodzi do przedszkola, a wcześniej chodził do żłobka. Problem pojawił się w przedszkolu, Panie skarżyły się, że przede wszystkim synek ich nie słucha, uważa, że wykonywanie poleceń go nie dotyczy, że to, co mówią jest dla niego mało istotne. Po konsultacjach z Paniami i wprowadzeniu pewnych zmian w domu (większa konsekwencja w działaniu, tłumaczenie dziecku, codzienne monitorowanie jego zachowania w przedszkolu) nastąpiła poprawa. Obecnie znów dziecko gorzej się zachowuje. Za swoje zachowanie, np. niesłuchanie Pani, jest wysyłane na jakiś czas do innej grupy. Zdarzyło się dwukrotnie, że uderzył inne dziecko (które zresztą bardzo lubi) za co otrzymał karę. Wtedy bardzo się złościł i skrzyczał „ciocie”, że są głupie. Gdy z nim rozmawiamy, że nie wolno się tak zachowywać, on
wszystko rozumie, wie, że nie wolno, wie, że powinien słuchać, ale tego nie robi. Bardzo naśladuje inne dzieci w momencie, kiedy tamte zaczynają rozrabiać, bardzo go to bawi, natomiast inne dzieci po upomnieniu przestają się zachowywać niegrzecznie, on natomiast nie. Dzieci są nagradzane za dobre zachowanie każdego dnia, natomiast moje dziecko coraz rzadziej te nagrody otrzymuje. Na codzienne właściwie prośby, aby się postarał być grzeczny odpowiada, że pewnie mu się nie uda. Kiedyś w rozmowie powiedział o sobie, że jest najniegrzeczniejszym dzieckiem w grupie. Nie chciałabym, aby takie przekonanie w nim zostało. Nie bardzo mam już pomysł, jak wpłynąć na jego zachowanie. W domu nie ma z nim większych kłopotów, faktem jest, że potrafi wpaść w stan, gdzie nie jest w stanie zaprzestać swoich „wygłupów”, ale zazwyczaj ma to miejsce w towarzystwie innych dzieci. Chciałabym móc jakoś wpłynąć na jego zachowanie, ale dotychczasowe próby nie pomogły. Co mogłabym zrobić? Z góry dziękuję za pomoc.
Anna

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
właściwie zna już Pani zasady postępowania, a mianowicie: "konsekwencja w działaniu, tłumaczenie dziecku, codzienne monitorowanie jego zachowania w przedszkolu". Te zasady są najważniejsze, jeśli chodzi o tego typu problemy, warto też w domu wspólnie omawiać trudne wydarzenia z przedszkola, nie generalizować, tylko racjonalnie tłumaczyć synkowi jak powinien się zachować i dlaczego w konkretnej sytuacji. Bardzo widoczne są u synka trudności w relacjach z rówieśnikami; skoro synek uderza dziecko, które lubi, nie wydaje się, że robi to ze złośliwości, raczej z braku umiejętności nawiązania prawidłowego kontaktu. Ważne, aby "ciocie" również tłumaczyły synkowi za co jest karany, bo jeśli synek, tak jak wspomniałam, nie chciał skrzywdzić kolegi, mógł również nie zrozumieć dlaczego musi ponieść karę. Jeśli natomiast chodzi o nie wykonywanie poleceń, być może synek nie rozumiem poleceń kierowanych do grupy, Panie powinny zwracać się bezpośrednio do synka. Myślę, że warto, choćby na wszelki wypadek, udać się z synkiem do Poradni lub naszego Centrum (tel. 514-553-534) czy te nienormatywne zachowania nie są spowodowane jakimś zaburzeniem, np. zespołem Aspergera.
Z poważaniem,
Magdalena Gaweł