Dziwne zachowanie dziecka przy odbiorze z przedszkola
Witam,
moja córka ma trochę więcej niż 2 latka i 8 miesięcy. Od 4 miesięcy
chodzi do przedszkola. Dzisiaj przy odbiorze się rozpłakała i powiedziała, że nie chce iść do domu (parę razy się zdarzyło wcześniej, że nie chciała iść i została dłużej, żeby się pobawić, ale nie było płaczu). Powiedziałam: "ok to przyjdę później" na co ona płacząc, że też nie (czyli impas).
Poprosiłem wychowawczynię do szatni i zapytałem, czy było coś nie tak
dzisiaj, ale niczego się nie dowiedziałem. Ostatecznie córka powiedziała, że
chce zostać, więc została w przedszkolu. Proszę powiedzieć, czy takie
zachowanie jest akceptowalne czy oznacza coś złego?
Janek

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowny Panie,
w opisanej przez Pana sytuacji nie dopatrywałabym się niczego niepokojącego.
Dla dzieci pobyt w przedszkolu często wiąże się z bardzo atrakcyjnymi i
ważnymi aktywnościami: m. in. z czytaniem, malowaniem, zabawą, kontaktem z
rówieśnikami oraz kontaktem z wychowawczyniami, które nieraz stają się
autorytetami prawie na równi z rodzicami. Z tego powodu czasami maluchy nie
mają ochoty przerywać swoich aktywności i wracać do domu. Można takim
zachowaniem dziecka zacząć się niepokoić wówczas, gdy występuje bardzo
często. W takim przypadku dobrze byłoby najpierw skonsultować dokładnie
sytuację z członkami rodziny oraz wychowawcą przedszkolnym, a następnie
ewentualnie udać się w celu konsultacji do psychologa dziecięcego.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek