Droga Pani Kasiu,
zachęcałabym jednak do spotkania z logopedą, który po diagnozie mógłby podpowiedzieć właściwe ćwiczenia, jak również podałby wskazówki do ich prowadzenia. Wprawdzie trudności z płynną mową pojawiły się dopiero miesiąc temu, ale z opisu wynika, że mają dość duże nasilenie. Na pewno może Pani prowadzić z córeczką ćwiczenia/zabawy płynności oddechowej. Początkowo mogą być prowadzone ćwiczenia samego oddechu (np. dmuchanie na płomień świecy, piłeczki pingpongowe, przez rurkę na wodę- nie wkładając do wody i nie dotykając wydmuchujemy dołek, zanurzamy rurkę i dmuchamy na zmianę długo i krótko dla uświadomienia różnej długości fazy wydechowej), z nakierowaniem uwagi córki na proces oddychania: spokojny wdech i spokojny wydech. Następnie wprowadzamy ćwiczenia koordynacji oddechowo - fonacyjnej. Te zadania można łączyć z nauką czytania, rozpoczynając od samogłosek. Rysujemy samogłoski na kartce, dziecko po spokojnym wdechu, wodząc palcem po znaku graficznym wypowiada długą samogłoskę. Można również wykorzystać wzory labiryntów i prowadzić ćwiczenia długiej, spokojnej fonacji na bazie spokojnego wydechu, proponując zabawy, np. jak jedzie samochód (uuu...), karetka (eoeo...) itd. Sugerowałabym jednak konsultację ze specjalistą.
Pozdrawiam
A. Kabała
Komentarze