Nerwowa i niepozbawiona energii
Witam! Nie wiem, do kogo się zwrócić z problemem. Mam 10 miesięczną córkę od ok 2 miesięcy Hania pokazuje swoją złość. Jeśli się jej coś zabierze drapie, gryzie. Potrafi plunąć, ciągnie za włosy i uważa to za dobrą zabawę. Pomimo zabraniania jej np. gryzienia oparcia kojca ona z premedytacją robi to szybciej i mocniej - nic nie pomaga. Hania to wulkan energii cały dzień może nie spać nawet się broni przed usypianiem. Kołysanie nie pomaga kopie, płacze. Nie mam siły jej już nosić. Cały czas chciałaby się z kimś bawić, coś robić, chodzić na nogach. Na spacerze nie chce siedzieć w wózku terroryzuje cały dom wymuszaniem. Niestety w nocy też jest koszmar, co chwilkę się rzuca, staje, klęka kładzie znowu, jak wypluje smoka płacz. Nie potrafi spokojnie spać. W łóżeczku prawie nie śpi, bo musiała bym stać nad nią cały czas. Nie wiem, o co chodzi. Tak o nią dbamy a tu takie nerwy. Cały czas Hania jest aktywna jak bomba zegarowa. Byłam u psychologa, niestety zalecone głaskania, pędzlowanie, zakazy nic nie pomaga. Chodziliśmy na naukę masażu też bez efektu za Hanią trzeba było latać. Ona nawet nie daje sobie pampersa przebrać tak się wygina nie może uleżeć w miejscu. Proszę o pomoc jakąś radę.
Pytanie przysłała pani Joanna

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
Pisze Pani o dużej ruchliwości dziecka, która zaczyna być uciążliwa dla
Pani. W wiadomości brakuje mi opisu spędzania czasu z dzieckiem. Chętnie
usłyszałabym, w jaki sposób pomaga Pani swojej córce rozładować nadmiar
energii. Chciałabym również, aby pamiętała Pani, że mniej więcej od 8
miesiąca życia rozpoczyna się okres wzmożonej aktywności ruchowej, która
jest niezbędna dla prawidłowego rozwoju dziecka. Zarówno tego psychicznego
jak i fizycznego, motorycznego i emocjonalnego. Wspomina Pani również o
złości. To naturalne, że Pani dziecko zaczyna się złościć w sytuacji, kiedy
coś się jej odbiera. W tym wieku dziecko nie ma jeszcze wykształconej
"własnej odrębności", co oznacza, że odebranie dziecku zabawki dla niego
oznacza wyrwanie mu jakiejś "jego części". Może, więc kojarzyć się z bólem.
Niemniej jednak nie oznacza to, że należy z takim zachowaniem małej przejść
do porządku dziennego. Zachęcam Panią do konsekwentnego, spokojnego, ale
stanowczego okazywania swojej dezaprobaty na konkretne zachowania dziecka.
Mała musi nauczyć rozróżniać się, które zachowania są dobre a które nie. W
tym może jej pomóc tylko reakcja osoby dorosłej, w stosunku, do której dane
zachowanie będzie miało miejsce. Wspomina Pani również o problemie spania w
łóżeczku. Dziecko jest już wystarczająco duże na to, żeby nauczyć je
samodzielnego spania w łóżeczku. Służy do tego pewna metoda, o której można
poczytać lub której można nauczyć się na szkoleniu dla rodziców.
Podsumowując sukces we wszystkich problemach przyniesie konsekwencja w Pani
zachowaniu. Przede wszystkim jednak proszę zrobić sobie szczery rachunek
sumienia i zastanowić się czy w wystarczający sposób pomaga Pani swojemu
dziecku rozładować potrzebę ruchu, która w tym wieku jest jedną z
ważniejszych i niezbędnych dla rozwoju dziecka. Zachęcam do dużej ilości
zabaw w turlanie, skakanie, bieganie, chowanie się, szukanie itp. Im więcej
czasu z dzieckiem tym prościej będzie Pani znaleźć odpowiednie dla Pani
dziecka rozwiązania.
Trzymam kciuki i życzę powodzenia. Proszę pamiętać, że na pierwsze sukcesy
czasem trzeba długo czekać.
Pozdrawiam
Marta Żysko - Pałuba
psycholog