4-latka przerywa rozmowę
Witam,
moja 4-letnia córka chodzi drugi rok do przedszkola. Wychowawczyni skarży się, że Zosia dużo mówi, często przerywa jak Pani coś mówi, opowiada wtedy historie, co robiła, gdzie była, ogólnie nie na temat. Jest bardzo wesoła, samodzielna, kontaktowa, dosyć żywa. Szybko zaczęła mówić, mówi wyraźnie i bardzo dużo. Boję się, czy nie jest to symptom jakieś choroby albo dysfunkcji?
Edyta

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
na podstawie tak krótkiego opisu sytuacji trudno stwierdzić czy występuje jakaś rzeczywista trudność w funkcjonowaniu córki. Niemniej jednak wydaje się, że zachowanie dziecka raczej nie jest symptomem choroby, ani dysfunkcji. Dzieci w wieku przedszkolnym często mają bardzo dużo energii i wigoru oraz chęci do dzielenia się swoimi przemyśleniami i przeżyciami, jest to objaw bardzo pozytywny i zupełnie normalny.
Można zaryzykować stwierdzeniem, że córka w przedszkolu ma dużą potrzebę kontaktu z rówieśnikami oraz z wychowawczyniami i nie jest w stanie powstrzymać się przed opowiadaniem swoich doświadczeń, zadawaniem różnorodnych pytań itd. Wychowawcy w przedszkolu mogliby np. zaproponować jej dodatkowe czynności lub powierzyć nowe zadania, tak aby miała inne możliwości rozładowania swojej energii.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek