Problemy emocjonalne 10 - cio latka
Mój syn ma problemy emocjonalne, z rozwiązaniem, których nie potrafię mu pomóc. Wiem, że ma kompleks niskiego wzrostu, bo jest najniższy w kasie i w grupie dzieci eks komunijnych (rok po I komunii), wiem ze często przerywa pani nauczycielce w szkole zajęcia, dyskutuje, jest arogancki i bardzo trudno mu przerwać to zachowanie. Mimo wielu uwag nie zmienia zachowania do momentu, kiedy pani traci cierpliwość i zaczyna krzyczeć wówczas syn obraża się, czasami płacze. Jest najstarszy z trojga rodzeństwa (sistra 9 lat, brat 3 lata) i ma przywódczy charakter, choć jest bardzo skryty emocjonalnie. Uważa, że nikt w klasie nie chce się z nim bawić. Od grudnia przeprowadziliśmy się do nowego mieszkania i pani nauczycielka twierdzi, że od tego momentu są z nim większe problemy wychowawcze. Choć ja w domu nie mam z nim większego problemu, stosuję system nagród i kar. Chcę jeszcze nadmienić, że jest bardzo dobrym i zdolnym uczniem. Chcę mu pomóc w nauce dobrego zachowania w szkole a zwłaszcza przerwania złego zachowania po uwagach nauczycielki.
Pytanie przysłała pani Kasia

Marta Żysko-Pałuba - Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Marta Żysko-Pałuba
Psycholog dziecięcy, bajkoterapeuta
Odpowiedź:
Pani Kasiu,
Z maila wnioskuję, że największy problem z zachowaniem syna ma nauczycielka w szkole. Rozumiem też, że główny powód z jakiego Pani napisała to „arogancja, częste przerywanie i dyskutowanie z nauczycielem”. Powyższe zachowania nie świadczą o zaburzeniach emocjonalnych dziecka lecz nie dostatecznie rozwiniętych umiejętnościach społecznych. Proszę również pamiętać, że duży wpływ na zachowanie dziecka ma nauczyciel, jego reakcje a także rówieśnicy. Jeżeli chłopiec dyskutuje z nauczycielem to oznacza to, że nauczyciel na to pozwala. Pani syn zwyczajnie korzysta z takiej sposobności. To może być dla niego sposób na wyróżnienie się z grupy, zaznaczenie swojej siły, próba skupienie na sobie uwagi czy też podniesienia swoich notowań w oczach kolegów. Pisze pani również, że chłopiec nie prezentuje takich zachowań w domu, a stosowany system kar i nagród przynosi oczekiwane efekty. W takiej sytuacji być może dobrym pomysłem okażą się zajęcia dla dziecka, których głównym celem jest rozwijanie umiejętności społecznych. Na takich zajęciach dziecko powinno nauczyć się jak zachowywać się na lekcji, jak radzić sobie z pominięciem, w jaki sposób informować o swoich potrzebach itd. Polecam również rozmowę z nauczycielem. Być może uda się Paniom znaleźć wspólny front i rozwiązanie, które wpłynie na dziecko. Ważne by chłopiec zauważył, że takie zachowanie jest nieakceptowane. Polecam również bajki z serii bajkoterapeutycznych przeciwdziałających przemocy jak „śmierdzący ser” , „dręczyciel w klasie” czy też „teraz twoja kolej”. Przy pomocy tych bajek, może Pani spróbować porozmawiać z synem o zachowaniach, wynikających z nich konsekwencjach, czy też emocjach jakie one rodzą.
Mam nadzieję, że powyższe rady pomogą Pani znaleźć odpowiednie rozwiązanie. W przeciwnym razie polecam kontakt z psychologiem szkolnym lub psychologiem dziecięcym, który może stworzyć indywidualny plan terapeutyczny mający na celu redukcję zaburzeń w zachowaniu dziecka.
pozdrawiam
Marta Żysko - Pałuba
psycholog dziecięcy