Tiki nerwowe
Witam,
Mam synka w wieku 3,5 roku, od 6 miesięcy ma takie dziwne zachowanie. Wszystko zaczęło się od jąkania, powtarzania sylab. Pierwszy taki okres trwał 2 tygodnie później wszystko wracało do normy, i po miesiącu-dwóch pojawiało się od nowa. Do tego od 4 miesięcy przy zasypianiu doszło do takich dziwnych zrywów mięśniowych. Od września poszedł do przedszkola i do tego doszło mruganie oczkami. Byliśmy u neurologa - kazał podawać magnes; stwierdził, że są to tiki nerwowe. Odkąd podajemy minęło 3 tygodnie i trochę jest lepiej, chociaż są dni, że wraca wszystko. Zachowujemy się normalnie jak zawsze, chociaż chciałabym wiedzieć czy mam się martwić, robić dodatkowe badania, szukać pomocy. Dodam, że synek jest nerwuskiem i bardzo się spina jak się denerwuje, aż robi się czerwony. Proszę o pomoc.
Katarzyna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
U dzieci między 3 a 4 rokiem życia, które już mówią pełnymi zdaniami, zdarzają się dość często epizody jąkania. Zjawisko ma podłoże fizjologiczne. Nie należy zwracać dziecku na to uwagi, wówczas problem sam znika w ciągu ok. pół roku i proces rozwoju mowy się stabilizuje.
Zrywy mięśniowe przy zasypianiu, podobnie zresztą jak rozwój mowy, mogą wiązać się w wielością przeżyć emocjonalnych, jakich małe dzieci doświadczają w ciągu dnia. Pójście do przedszkola to jest mega wielkie obciążenie emocjonalne, nawet kiedy tego po dziecku pozornie nie widać. Jest bardzo prawdopodobne, że mruganie oczami, drgania mięśniowe są tego właśnie manifestacją. Podawanie magnezu na pewno nie zaszkodzi. Proszę obserwować małego, jeśli proces adaptacji przedszkolnej przebiega prawidłowo, w ciągu kilku miesięcy wszystko powinno się ustabilizować.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska