Agresywny 7-latek
Witam,
Mój problem polega na tym: mam 7-letniego syna, który jest strasznie agresywny, ale tylko w domu, w szkole to jest wzorowe dziecko, żadnych nie mamy z nim problemów, jak rozmawiałam z panią nauczycielka to pierwsze śmiała się, że to nie możliwe, że to na pewno nie mój syn. W domu, jeżeli jest po jego myśli to jest wszystko dobrze, ale jak tylko powiemy "nie"np. Nie nie możesz, prosiłam Cię już 3 razy siądź do zadania, a ty nie posłuchałeś... I wtedy mój syn zaczyna Nas wyzywać od świń; głupich; że nas nie kocha i nienawidzi i nie jestem jego rodzicami, on nie chce takich rodziców, że mamy się wynosić; jest agresywny; Ja mam jeszcze 3-letnią córkę dla niej też jest nie miły i agresywny. Jak się uspokoi to przychodzi przeprasza prosi o jeszcze jedną szansę, a za pół godziny to samo.... Ja już nie wiem co mam robić, nie radzimy sobie z nim. A dawanie Jemu kar w żaden sposób nie pomaga. Zachowuje się tak jak by to było normalne, śmieje się i mówi i tak mi wybacza.
Beata

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Takie zachowanie wymaga pracy. Trudno jest mi doradzać Pani, ponieważ niezwykle ważne są w takiej sytuacji informacje dotyczące sytuacji rodzinnej. Czy dziecko w domu obserwuje zachowania agresywne innych osób. W jaki sposób stawiacie mu Państwo granice i czy konsekwentnie je przestrzegacie. Ważne jest czy zachowanie obydwojga rodziców jest takie same wobec dziecka. Jeżeli zachowanie w domu dziecka tak bardzo różni się od zachowania w szkole to prawdopodobnie przyczyna leży w relacjach między nim a Państwem. Proszę przeczytać książkę pt. "Sposób na nieznośne dziecko", warto skorzystać ze wskazówek w niej zawartych, polecam również szkolenie "Jak mówić by dzieci nas słuchały i jak słuchać by dzieci do nas mówiły".
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska