3-latek sika w majtki ze złości
Witam serdecznie,
Proszę o pomoc, ponieważ nie mogę poradzić sobie negatywnymi zachowaniami syna. Nie wiem, w którym momencie popełniłam błąd, ale od jakiś 3 tygodni, mój syn, kiedy nie otrzyma tego co chce, bądź coś jest nie po jego myśli, zaczyna płakać, krzyczeć i sika w majtki :-( Do tego w przeciągu tygodnia zmoczył się w nocy 4 razy.
Czy to może być reakcja na fakt, że już niedługo idzie do przedszkola?
Rozmawiając z nim na ten temat opowiadam mu wszystko w superlatywach, jednak on zawsze komentuje, że jak mamy nie będzie to on będzie uciekał do domu.
Nie wiem co mam robić i jak postępować.
Ula

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Na pewno okres poprzedzający pójście do przedszkola jest dla dzieci trudny.
Często pogarsza się ich zachowanie i ma to związek z tym, że dzieci nie wiedzą co je czeka.
Nawet jeśli rodzice starają się ułatwić dziecku, tak jak Pani, zrozumienie sytuacji, to nadal z perspektywy dziecka trudno to sobie wyobrazić.
Proszę spokojnie przeczekać ten czas. Reagować z cierpliwością, gdy dziecku zdarzy się posiusiać w majtki, a jednocześnie upewnić się, że nie ma to podłoża medycznego.
Bardzo słusznie, że opowiada Pani o przedszkolu w samych superlatywach. To ważne, aby dziecko słyszało jak w przedszkolu jest fajnie, że będzie dużo nowych zabawek, miłe Panie, nowi koledzy i koleżanki. Teraz trzeba dać dziecku czas na łagodną adaptację, zadbać o uregulowany rytm dnia, w miarę możliwości wczesne odbieranie dziecka z przedszkola, czas na spokojną zabawę z mamą i tatą. W razie dalszych problemów, warto zwrócić się po pomoc do pedagogów z przedszkola.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak