Tiki i agresja u dziecka
Witam,
Jestem mamą 8 letniego synka i półtora rocznej córeczki. Ostatnio zaniepokoiły nas pogłębiające się tiki u chłopca. Szczególnie jak się zdenerwuje to ma odruchy w jedną stronę głową lub mruga oczami. Ostatnio też porusza brodą. Synek od urodzenia był dzieckiem nadpobudliwym i ruchliwym. Bardziej słucha obcych np. nauczycieli w szkole niż nas rodziców. Na wszelakie wymagania co do niego reaguje złością i agresją typu bicie, bluzganie. Problemy pogłębiły się 2 lata temu - wtedy to zaczął chodzić do szkoły i po jakimś czasie okropnie bluzgać, ale też pojawiła się jego siostra, której może wolałby nie było. Wiem, że nie byliśmy i wciąż nie jesteśmy idealnymi rodzicami, często niekonsekwentni, mało wychowawczy. Teraz staramy się to naprawić co nie jest proste, bo synek ma generalnie nas w nosie. Nie wiem już co robić, martwimy się o niego. Prosimy o poradę, jak mu pomóc?
Maria

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Proszę udać się do neurologa dziecięcego - to może być zespół Tourett'a.
Trudności wychowacze często są wynikiem niekonsekwencji. Ważne, aby z
dzieckiem, budować ciepłą i pełną zaufania relację. Syn potrzebuje
trochę indywidualnego czasu z rodzicami. Dobrze byłoby wygospodarować
trochę takiego czasu na wspólny spacer, zabawę czy wyjcie do kina.
Pokazanie mu, że jest dla Was bardzo ważny. Postawa "mam was w nosie"
jest pozorna. Synek prawdopodobnie przeżywa trudne chwile. Nie napisała
Pani jak dzieci w szkole reagują na tiki synka, a może to być źródłem
przeżywanych przez niego trudności. Polecam książkę "Sposób na trudne
dziecko" Pisula. Podaje różne sposobu pracy nad trudnymi zrachowaniami.
Myślę, że warto byłoby udać się do psychologa, który pokieruje Państwa i
wesprze.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak