Tiki nerwowe
Witam,
Jestem mamą 2-letniej córki i 6,5-letniego syna. Syn nigdy nie był o siostrę zazdrosny, zawsze ją całował, wołał nas gdy tylko zakwękała, nie wychodził do przedszkola bez pożegnania z siostrą. Nie dawał nam żadnych sygnałów, że jest coś nie tak. Nasza miłość i zainteresowanie nim, nie zmieniło się.
Ale po jakim czasie, co teraz sobie uświadamiam, zaczęły się dziać z nim dziwne rzeczy. To musi sobie odchrząknąć, to mruga oczami, zaraz musi sobie "podciągnąć" powiekę albo drapie się po głowie jak kot.
Obawiam się, że może to być na tle nerwowym, bo jakieś 3 tygodnie temu, przez cały tydzień był problem z wyjściem do przedszkola. Płakał, narzekał, że boli go głowa albo kłuje go w klatce. Lament jakoś minął, ale strasznie mruga oczami, głównie jak mówi o przedszkolu albo jest w krępującej sytuacji, nawet jego Pani to zauważyła gdy wzięła go na rozmowę.
Od września idzie do szkoły, pyta się za ile dni, jak tam będzie, itp. Chyba już się tym denerwuje?
Drugą możliwością, jaka sobie to tłumacze, jest może jednak zazdrość o siostrę, której wcześniej nie okazywał, a teraz wychodzi? Wszyscy dajemy mu dużo czułości i miłości, bo wiemy, że tego potrzebuje, od zawsze jest wielkim pieszczochem. A ja mam problem żeby wyjść sama do sklepu, bo bardzo płacze i nie chce mnie puścić, a najlepiej wszędzie by szedł ze mną.
Jest zdolny i inteligentny, zawsze go chwalimy i doceniamy jego pracę, czy to w domu czy w przedszkolu. Oczywiście w granicach rozsądku.
Martwię się o niego, bo jeżeli teraz tak się zachowuje, to co będzie od września, kiedy zmieni otoczenie?!?
Jak mu pomóc?
Małgorzata

mgr Maria Ziółkowska - psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
mgr Maria Ziółkowska
psycholog dziecięcy, specjalista ds. autyzmu
Odpowiedź:
Witam,
Tiki mogą być reakcją na stresujące zdarzenia lub ciągły stres. Proszę
zastanowić się czy takie sytuacje miały miejsce w życiu synka. Może Pani
Przedszkolanka zauważyła takie zdarzenia. Dobrze byłoby znaleźć synkowi
taki rodzaj spędzania czasu, który go relaksuje. Ważne, żeby dawać mu
czas bez siostry np. wspólne wyjście do kina tylko z mamą lub tatą. W
sytuacji, gdyby tiki nie były przejściowe tzn. trwały dłużej niż trzy
miesiące proszę udać się do neurologa. U synka występują tiki złożone to
może być początek Zespołu Tourette'a. Warto zrobić synkowi badania w
kierunku nietolerancji pokarmowej. Wybiórczość pokarmowa i nadruchliwość
chłopca mogą być tego wynikiem.
Pozdrawiam
Maria Ziółkowska