3-latek jest agresywny
Krystian ma 3 lata, od pewnego czasu zaczął najpierw bić babcie, u której spędzaliśmy wakacje; bił, ciągał za włosy, gdy mówiłam, że tak nie wolno to się śmiał i dalej tak robił, gdy zostawał z babcią sam nie bił, zachowywał się całkiem inaczej. W chwili obecnej zaczął bić inne osoby, które przychodzą do naszego domu. Nie wiem co mam robić w takiej sytuacji. Słowa nic nie skutkują ani kary takie jak odstawianie do kąta. Tak jak myślę sobie o tych sytuacjach to uświadamiam sobie, że on bije wtedy, gdy ja jestem, gdy zostaje z kimś sam nie robi tego. Mnie osobiście nie bije, co mnie też dziwi, bo jak czytam niektóre artykuły to dzieci przeważnie biją swoje mamy. Proszę o pomoc, jak mam się zachować gdy moje dziecko bije, jak go tego oduczyć?
Agnieszka

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Witam,
Syn prawdopodobnie nie lubi sytuacji, kiedy jest Pani zajęta kimś innym
a nie nim. Próbuje skupić uwagę Pani na sobie. Proszę zastanowić się co
synek mógłby robić w trakcie wizyty gości. Może gdyby miał w tym czasie
ciekawe zajęcie zachowań byłoby mniej. Można zorganizować pudełko bardzo
atrakcyjnych zabawek, które synek dostaje tylko kiedy są gości. Goście
wychodzą pudełko wędruje na szafę. Warto stworzyć sytuację przyjmowania
gości przyjemną i atrakcyjną dla dziecka. Jeśli zachowanie się pojawi
powiedzieć spokojnie, że tak nie wolno, można się bawić i rozmawiać,
ostrzec, że jeżeli zachowanie się powtórzy zostanie odesłany w karne
miejsce. Może to być kąt lub po prostu wyznaczone przez Panią miejsce, w
którym syn przebywa tyle minut ile ma lat, czyli 3 min. W trakcie pracy
nad zachowaniem staramy się chwalić syna w innych sytuacjach, często się
z nim bawić.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak