Moje dziecko mówi mi: "jesteś głupia"
Witam,
mam cudownego synka, ma 3 latka i 4 miesiące, pięknie mówi, dodam, że ma wyjątkowo wyszukane słownictwo, sama muszę się pilnować i starać, żeby mówić przy nim ładnie, żeby nie zatracić tego. Dużo czytamy. Moje dziecko ma mnie w 150%, odkąd się urodził, a jesteśmy we 2, nie ma tatusia, cały mój czas poświęcam mu. Jeżeli wychodzę z koleżanką wieczorem to jak on śpi, zawsze wracam do domu. Gdybym powiedziała na niego coś złego bym zgrzeszyła. Nie znam awantur w sklepie o zabawki, mówię Oluś, np. to jest za drogie i byle co, masz w domku ładniejsze zabawki, a ja teraz jestem przed wypłatą i i tak nie mam tyle pieniążków. Lub: ok, ale wybierz coś innego i ja Ci powiem czy mnie stać, czy mam tyle pieniążków. Zawsze znajdujemy kompromis! NAPRAWDĘ! w wakacje jednak moje dziecko podłapało "jesteś głupia". Dzisiaj doszło do tego "jesteś naprawdę głupia", jak pytam się go: "Oli, wiesz co to znaczy?", odpowiada "NIE". Prośby, groźby, kary, nic nie pomaga, a dzisiaj na koniec zajęć z rytmiki ,a był bardzo zaangażowany, jak trzeba było wyjść to dostał szału, "jesteś głupia" leciało milion razy, przy wszystkich, chciałam się pod ziemię zapaść. Kiedyś wrzeszczałam o to jak opętana, przestałam, bo tylko zaczął się mnie bać, a ja ryczałam po nocach. Ale ja tego nie zniosę już, nie wiem co robić, cokolwiek mu zabronię - "Jesteś głupia", zawsze jak coś jest nie po jego myśli "jesteś głupia". Nie jest tak, że nie ma męskich wzorców, mieszkam jeszcze z rodzicami, mam 34 lata, od marca przyszłego roku będziemy sami mieszkać, jest mój tata wykształcony lekarz, moi bracia, którzy go kochają ponad wszystko i poświęcają mu czas, to nie jest tak, że jest tylko przy mamie, musiałam wyjechać do Niemiec do pracy na 2 miesiące, ale nawet po powrocie nie było tak jak teraz, to przyszło jakby z okresem zimowym to nasilenie tej agresji. Dodam, że od 2 lat gryzie mnie po rękach, ale to już w miarę opanowałam różnymi unikami. Czy czas na terapię? nie wstydzę się tego, jeżeli to nam pomoże, ponieważ jeżeli on teraz mnie nie szanuje, jeżeli ja to dobrze rozumiem, to co będzie później? Czy to w ogóle ma coś wspólnego z szacunkiem? Czy takie małe dziecko wie co to szacunek? Zrobię wszystko aby nam pomóc, bo i on cierpi i ja. Po tych wyzwiskach przychodzi i mówi KOCHAM CIĘ, kocham cię potrafi mi mówić 50 x dziennie, jest naprawdę grzeczny, mogę wszędzie z nim iść, grzecznie się bawi. Nie chodzi do przedszkola, ponieważ "tak wyszło" to tez dłuższy temat i kwestia finansowa dla mnie. Proszę o pomoc. Ja już nie mogę.
Dorota

mgr Katarzyna Osak - psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
mgr Katarzyna Osak
psycholog dziecięcy, terapeuta dzieci z autyzmem
Odpowiedź:
Pani Doroto.
Ma pani bardzo mądrego synka. Prawdopodobnie chłopiec
używając wobec Pani po raz pierwszy określenia "głupia" zauważył
gwałtowną reakcję i odkrył jak wielkie znaczenie ma to słowo. Ponieważ
Pani reaguje różnie to Maluch sprawdza o co w tym chodzi. Dlaczego moja
mama raz krzyczy, raz płacze, raz nic nie robi. Po prostu szuka reguły,
zasady. Nie zdaje sobie sprawy, co to znaczy i nie wiąże się to z
brakiem szacunku do Pani. Proszę po usłyszeniu takich słów powiedzieć,
że się to Pani nie podoba i skończyć temat. Nie rozmawiać o tym później.
I taką postawę utrzymać. W liście od Pani zauważyłam, że poświęca Pani
synkowi dużo miłości i uwagi. To bardzo ważne. Proszę jednak zatroszczyć
się o siebie. Jest Pani samotną mamą, a to wymaga ogromnego wysiłku.
Warto pokazać chłopcu, że mama potrzebuje czasu dla siebie. Skorzystać z
pomocy rodziny i sprawiać sobie różne przyjemności. W im lepszej Pani
będzie formie tym lepsza będzie relacja z synkiem. Dodatkowo Oluś uczy
się, że każdy w rodzinie potrzebuje swojego czasu, uczy się granic
innych osób. Proszę nie bać się wsparcia psychologa. Jeśli czuje się
Pani niepewnie to proszę udać się na konsultację z psychologiem, który
wskaże jak najlepiej postępować w takich sytuacjach.
Pozdrawiam
Katarzyna Osak