Agresja w przedszkolu
Witam bardzo serdecznie!
Moja córka już drugi rok uczęszcza do przedszkola prywatnego w Krakowie. W grupie dzieci jest para bliźniaków, która notorycznie bije siebie nawzajem, ale też inne dzieci bez powodu, w tym moją córkę.
Niepokojący jest fakt, że to dzieje się już 1,5 roku i tak naprawdę oprócz zapewnień rodziców, że chodzą na terapię, a efektów brak, wychowawców i pani dyrektor myślę, że to ciche przyzwolenie, bo jednak zawsze sprawa może przycichnąć. W tym tygodniu rozmawiając z wychowawczynią mojej córki byłam świadkiem jak jeden z bliźniaków nadbiegając uderzył siedzącą przy stoliku dziewczynkę. O sprawie poinformowałam natychmiast panią dyrektor i matkę dziewczynki. Nie wiem, wydaje mi się, że dla pań sprawujących opiekę to w sumie już norma nazwijmy to - nie zgłaszają rodzicom poszkodowanych dzieci faktu bicia przez te bliźniaki, a rodzice tych, którzy biją są "chronieni", bo przecież współpracują z przedszkolem. Sprawę zamierzam zgłosić w kuratorium.
Pozdrawiam i liczę na odpowiedź.
Dodam, że moja córka nigdy nikogo nie uderzyła w tym przedszkolu.
Iwona

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Iwono,
Opisywana sytuacja to rzeczywiście duży kłopot i niezręczność. Trudno się dziwić Pani zdenerwowaniu. Przed podjęciem decyzji o złożeniu skargi do kuratorium, proszę skonsultować się rodzicami innych dzieci, tak by w sytuacji konfliktu z przedszkolem lub rodzicami bliźniaków nie została Pani sama na polu bitwy. Myślę też, że znacznie lepiej byłoby gdyby Państwo - rodzice dzieci z grupy, wystosowali najpierw oficjalne pismo do dyrekcji z podpisami rodziców, informujące, że mimo upływu długiego czasu sytuacja nie poprawia się i obawiają się Państwo o bezpieczeństwo własnych dzieci. Pani dyrektor musi jakoś zareagować na taki dokument, a na pewno też będzie bardziej skora do współpracy z Państwem w celu znalezienia sensownego i trwałego w skutkach rozwiązania niż gdyby została zaskoczona kontrolą z kuratorium. Proszę rozważyć zasadność mojej propozycji.
Proponuję również uważnie prześledzić zapisy statutu i regulaminu działania przedszkola, które wyraźnie precyzują zachowania dzieci dopuszczalne i niedopuszczalne w przedszkolu wraz z sankcjami w przypadku agresji i stwarzania zagrożenia dla innych dzieci i powołać się na te dokumenty w piśmie do dyrekcji.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska