Przedszkole - adaptacja 3-latka
Witam,
sama nie wiem, co mam robić. Dziecko ma 3 latka. Chłopczyk. Poszedł do przedszkola bezproblemowo. Jedyną traumą jest liczba godzin, a jest najkrócej. Ogólnie niby mu się podoba, ale ciągle mówi, że za długo i chce żeby brat (6 miesięcy) był z nim, a jak mu tłumaczę, że jest za malutki, to zadaje pytanie z płaczem i wyrzutem, że dlaczego braciszek może być z mamusią, a on musi "tam" iść... Po powrocie zachowuje się okropnie, jakby go ktoś podmienił... Pluje na samego siebie, na mnie, na małego. Krzyczy, warczy. Boksuje po głowie młodszego itp. Zachowanie jest nieporównywalne z tym jakie było do tej pory. Odmawia np. sprzątania, nawet jeśli ma tylko pomóc sprzątnąć zabawki, bo tam pani sprząta. Biega, skacze, piszczy... Wieczorem dochodzi do siebie i wraca na swój tor. Ale rano znów przedszkole. Co robić? Czy zrezygnować póki i tak jestem w domu i spróbować za rok, a teraz poszukać zajęć w grupie, ale w krótszym czasie?
Zaniepokojona

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
adaptacja trzylatka do przedszkola może trwać nawet 3 miesiące. Proszę na razie się nie zniechęcać i przyglądać się uważnie sytuacji. Może oczywiście być tak, że mały jest jeszcze zbyt niedojrzały na chodzenie do przedszkola, ale może być i tak, że po prostu potrzebuje jeszcze czasu, żeby się oswoić z taką zmianą w jego życiu. Wiele zależy też od tego, czy w przedszkolu będzie mu dobrze - czy polubi tam kogoś, znajdzie kolegę, pani będzie mu się podobała. Proszę na razie nie podejmować decyzji o zmianie.
Jego niegrzeczne zachowania po przedszkolu są naturalną reakcją na frustrację. W ten sposób mały odreagowuje stres przedszkolny. Kiedy uda mu się zaadaptować i chodzenie do przedszkola nie będzie "wbrew jego woli", te zachowania znikną. Na razie proszę interweniować, tłumaczyć, kazać sprzątnąć, ale wszystko cierpliwie i spokojnie.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska