Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Dziecko z problemem logopedycznym pozostawione na trzeci rok w maluchach

Witam,

moja córka ma 4,5 roku. Do przedszkola chodzi odkąd skończyła 2,5 roku, od września będzie to jej trzeci rok. Chodzi do małego przedszkola, gdzie są tylko dwie grupy: maluchy, starszaki i zerówka. Od września moja córka ma kontynuować zajęcia w grupie maluchów, pomimo że dzieci urodzone w tym samym miesiącu i młodsze zostały przeniesione do grupy starszej. Podejrzewam, że powodem pozostawienia mojej córki w młodszej grupie są jej problemy logopedyczne. Córka jest pod opieką logopedy od 22. miesiąca życia.

W wieku dwóch lat miała podcięte więzadełko pod językiem, o przyrośniętym języku nie wiedzieliśmy, dopóki nie okazało się, że są problemy z mówieniem. Idąc do przedszkola, córka mówiła tylko kilka słów. Dzięki prowadzonej terapii przez logopedę i terapii w domu córka zrobiła olbrzymie postępy, lecz nadal nie jest to poziom porównywalnym z jej rówieśnikami. Córka ma problemy z pionizacją języka i wymową głoski L i F. Nadmienię, że problem córki jest jedynie natury fizycznej, dziewczynka jest mądrą, wesołą i wyjątkowo towarzyską dziewczynką.

Martwi mnie fakt pozostawienia dziecka w młodszej grupie ze względu na kilka aspektów:
1. Grupa starszaków ma zajęcia logopedyczne, u maluchów są to zajęcia tylko raz na dwa trzy tygodnie po 10 minut.
2. Córka jest silnie emocjonalnie związana z koleżanką, która przechodzi do grupy starszaków. Dziewczynki nazywają siebie nawzajem najlepszymi koleżankami, mówią, że się kochają i tęsknią za sobą. Dyrektor i wychowawczynie wiedzą o tej zażyłości, a pomimo tego podjęto decyzję o ich rozdzieleniu. Zaznaczę, że dziewczynki są z tego samego miesiąca. Ta kwestia najbardziej mnie martwi, bo wiem, że moja córka źle to zniesie.
3. Uważam, że pozostawienie mojego dziecka w maluchach
odbije się negatywnie na jej terapię, ponieważ będzie miała kontakt z 2-3
latkami, które słabo mówią.
4. Obawiam się, że moje dziecko będzie zacofane w stosunku do rówieśników. Wiem, że w tym roku były czterolatki w grupie maluchów i nie miały prowadzonych osobnych zajęć z nauki literek, cyferek itp.

Proszę mi powiedzieć, jakich argumentów powinnam użyć, by przekonać Panią dyrektor do przeniesienia mojego dziecka do grupy starszaków. Uważam, że moje dziecko przez to, że wymaga specjalistycznej terapii i powinno mieć w pierwszej kolejności zabezpieczone interesy. Czy są jakieś podstawy prawne, które to regulują?

Ewka
dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny

dr Agnieszka Sokołowska

Pedagog specjalny

Odpowiedź:

Dzień dobry,


jeżeli chodzi o podstawę prawną, to ona rzeczywiście jest:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe, przepisy wprowadzające (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).

2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
3. Statut Przedszkola (dokument wewnętrzny w Państwa przedszkolu).


Dyrektorzy przedszkoli mają prawo łączyć grupy na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej. Decydując o przydziale poszczególnych dzieci powinni kierować się przede wszystkim dobrem każdego dziecka, biorąc pod uwagę dwa główne kryteria - wiek dziecka i poziom dojrzałości. Jeżeli w łączeniu są dzieci o podobnym wieku, wówczas kryterium decydującym powinien być poziom dojrzałości. Nie chodzi tu jednak o wadę wymowy, a ogólną dojrzałość wyrażającą się m.in. poziomem samodzielności i umiejętności poznawczych. To wszystko może zadziałać w sytuacji, kiedy te grupy są łączone zgodnie z wiekiem (np. 3 i 3,5-latki oraz 4 i 5-latki), a w Pani przedszkolu tak nie jest. Trudno dopatrzeć się korzyści rozwojowych dla 4,5-latki w grupie dzieci 3-letnich. Takie rozwiązania sprawdzają się np. w przedszkolu Montessori, ale to jest specyficzny rodzaj pracy. W zwykłym przedszkolu tak nie jest, inne stawia się zadania rozwojowe trzylatkom, inne pięciolatkom (bo tak trzeba już patrzeć na Pani córeczkę).


Na podstawie wszystkich argumentów, które Pani mi przedstawiła, nie uważam za zasadne pozostawienia Pani córki w grupie dzieci młodszych. Różnica wieku miedzy nią, a trzylatkami to aż półtorej roku. Dziecko 4,5-letnie ma zupełnie inne potrzeby rozwojowe, inne możliwości i inne sposoby bawienia się oraz uczenia niż dzieci trzyletnie. Szczególnie dla Pani córki, która potrzebuje dobrych wzorców dla prawidłowego rozwijania mowy, ta sytuacja jest niekorzystna. Tym samym powinna być rozpatrzona indywidualnie z oceną szans rozwojowych. Starsza grupa będzie dla niej okazją do codziennej stymulacji mowy, młodsza raczej do pojawienia się zachowań regresyjnych, czyli typowych dla dzieci młodszych niż ona sama jest. Rozdzielenie z przyjaciółką to też nie jest dobry pomysł. Nie tak łatwo o dobrego przyjaciela.


Moim zdaniem to, co może Pani zrobić, to przede wszystkim złożyć pisemne odwołanie od decyzji dyrektora wraz z prośbą o przeniesienie dziewczynki do starszej grupy. W uzasadnieniu swojego wniosku proszę podać wszystkie argumenty, które Pani przedstawiła mi. One są istotne. Ponadto do wniosku można dołączyć również pozytywną opinię logopedy, pracującej z Pani córką. Zadaniem przedszkola jest wspieranie rozwoju każdego dziecka i rozpatrywanie jego sytuacji w sposób indywidualny. Jeżeli to nie wystarczy może się Pani też udać do poradni psychologiczno-pedagogicznej z prośbą o wydanie pisemnej opinii. Opinie ppp zawierają zalecenia dla placówki edukacyjnej i przedszkole musi się do nich stosować. Takie są przepisy prawa oświatowego.

 

Serdecznie życzę Pani powodzenia w pomyślnym rozwiązaniu tej sprawy.
Agnieszka Sokołowska

Zobacz inne porady w tematyce: przedszkole, opóźniony rozwój mowy

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć