Dzień dobry,
jeżeli chodzi o podstawę prawną, to ona rzeczywiście jest:
1. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe, przepisy wprowadzające (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).
2. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 59).
3. Statut Przedszkola (dokument wewnętrzny w Państwa przedszkolu).
Dyrektorzy przedszkoli mają prawo łączyć grupy na podstawie decyzji Rady Pedagogicznej. Decydując o przydziale poszczególnych dzieci powinni kierować się przede wszystkim dobrem każdego dziecka, biorąc pod uwagę dwa główne kryteria - wiek dziecka i poziom dojrzałości. Jeżeli w łączeniu są dzieci o podobnym wieku, wówczas kryterium decydującym powinien być poziom dojrzałości. Nie chodzi tu jednak o wadę wymowy, a ogólną dojrzałość wyrażającą się m.in. poziomem samodzielności i umiejętności poznawczych. To wszystko może zadziałać w sytuacji, kiedy te grupy są łączone zgodnie z wiekiem (np. 3 i 3,5-latki oraz 4 i 5-latki), a w Pani przedszkolu tak nie jest. Trudno dopatrzeć się korzyści rozwojowych dla 4,5-latki w grupie dzieci 3-letnich. Takie rozwiązania sprawdzają się np. w przedszkolu Montessori, ale to jest specyficzny rodzaj pracy. W zwykłym przedszkolu tak nie jest, inne stawia się zadania rozwojowe trzylatkom, inne pięciolatkom (bo tak trzeba już patrzeć na Pani córeczkę).
Na podstawie wszystkich argumentów, które Pani mi przedstawiła, nie uważam za zasadne pozostawienia Pani córki w grupie dzieci młodszych. Różnica wieku miedzy nią, a trzylatkami to aż półtorej roku. Dziecko 4,5-letnie ma zupełnie inne potrzeby rozwojowe, inne możliwości i inne sposoby bawienia się oraz uczenia niż dzieci trzyletnie. Szczególnie dla Pani córki, która potrzebuje dobrych wzorców dla prawidłowego rozwijania mowy, ta sytuacja jest niekorzystna. Tym samym powinna być rozpatrzona indywidualnie z oceną szans rozwojowych. Starsza grupa będzie dla niej okazją do codziennej stymulacji mowy, młodsza raczej do pojawienia się zachowań regresyjnych, czyli typowych dla dzieci młodszych niż ona sama jest. Rozdzielenie z przyjaciółką to też nie jest dobry pomysł. Nie tak łatwo o dobrego przyjaciela.
Moim zdaniem to, co może Pani zrobić, to przede wszystkim złożyć pisemne odwołanie od decyzji dyrektora wraz z prośbą o przeniesienie dziewczynki do starszej grupy. W uzasadnieniu swojego wniosku proszę podać wszystkie argumenty, które Pani przedstawiła mi. One są istotne. Ponadto do wniosku można dołączyć również pozytywną opinię logopedy, pracującej z Pani córką. Zadaniem przedszkola jest wspieranie rozwoju każdego dziecka i rozpatrywanie jego sytuacji w sposób indywidualny. Jeżeli to nie wystarczy może się Pani też udać do poradni psychologiczno-pedagogicznej z prośbą o wydanie pisemnej opinii. Opinie ppp zawierają zalecenia dla placówki edukacyjnej i przedszkole musi się do nich stosować. Takie są przepisy prawa oświatowego.
Serdecznie życzę Pani powodzenia w pomyślnym rozwiązaniu tej sprawy.
Agnieszka Sokołowska
Komentarze