Problem z 10-latkiem
Witam,
mam problem z synem 10-letnim. Problem polega na tym, że jeśli się na coś nie zgadzam, wybucha złością, np. dzisiaj przed wyjściem do szkoły chciał jechać na desce do szkoły. Powiedziałam, że nie dam rady jej z powrotem zabrać, bo prowadzę wózek, pod wózek mi się nie zmieści. Zaczął płakać, że nie idzie bez niej do szkoły, że go nie kocham, że naskarży pani, że go biję. Co prawda nie jest tak, kiedyś owszem, karciłam go, ale zrozumiałam, że to nic nie daje. Całą drogę zadawał mi pytanie, czy wezmę mu deskę do szkoły i tak 45 minut straszył, że ucieknie. Nie wiem co robić. Czy dać mu karę? Nie ma z nim rozmowy, bo wybucha płaczem i złością, powiedział mi nawet, że gdybym go kochała, wzięłabym mu deskę. Proszę o poradę. Na co dzień raczej jest grzeczny, a w zasadzie od jakiegoś czasu próbuje się buntować, najgorsze jest to, że mnie nie słucha, ale jak tata powie słowo, tak od razu słucha, nie dyskutuje, najwyżej popłacze. Tata nigdy go nie skarcił, może podniósł ton z dwa razy. Co robić? Jestem bezsilna.
Anna

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
niestety nie da się w ramach porady internetowej szczegółowo omówić tak złożonego problemu i tym samym pomóc Pani w pokonaniu tych trudności. Ich źródłem najprawdopodobniej jest niewłaściwa komunikacja. Zarówno Pani, jak i synek czujecie się nierozumiani i sfrustrowani. Myślę, że dobrą pomocą dla Pani będą książki Faber, Maslih "Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci chciały do nas mówić" oraz Thomas Gordon "Wychowanie bez porażek". W obu książkach znajdzie Pani wiele praktycznych wskazówek, które nie tylko umożliwią Pani zrozumienie tego, co się dzieje z Pani synem i dlaczego on się tak zachowuje, ale też gotowe pomysły na to jak mówić, by rzeczy miały się lepiej. Być może warto poszukać również warsztatów dla rodziców. Jest ich prowadzonych wiele, np. właśnie na podstawie sposobów Gordona.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska