Warszawa

Porady naszych Ekspertów

Rozwój społeczny dziecka

Dzień dobry,

mój syn ma 3 lata i 7 miesięcy. Chodzi do przedszkola od grudnia i bardzo to lubi. Ma fajną kadrę, ponieważ panie nauczycielki do niczego nie zmuszają i nie krzyczą na dzieci. Panuje tam przyjazna atmosfera i wszystkie konflikty są rozwiązywane poprzez rozmowę i tłumaczenie. Jest to małe przedszkole i grupa jest połączona wiekowo, rozdzielana tylko według wieku podczas zajęć czysto dydaktycznych. Problem tkwi w tym, że syn nie chce uczestniczyć w zajęciach grupowych. Chętnie bawi się z wybranymi dziećmi podczas zabaw swobodnych, jest towarzyski, ale nie chce brać udziału w zajęciach, np. uczestniczyć w rytmice czy w angielskim. Mimo to w domu słyszę jak śpiewa nowe piosenki lub jak używa nowych słów po angielsku. Jedyne w jakich zorganizowanych zabawach chętnie uczestniczy, to we wszelkich zajęciach manualnych. Wtedy w pełni współpracuje. Reasumując, problem leży chyba w tym, że syn nie za bardzo chce uczestniczyć w zajęciach, gdzie zasady są sztywne i nie ma dużych możliwości robienia tego co się chce. Czy jest to zachowanie normalne, czy wymaga terapii? Jak wspomniałam, syn chodzi do przedszkola od grudnia, czyli ponad 6 miesięcy. Z góry dziękuję za odpowiedź.

Sandra
dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny

dr Agnieszka Sokołowska

Pedagog specjalny

Odpowiedź:

Dzień dobry,


trudno jest odpowiedzieć na Pani pytanie bez bezpośredniej obserwacji zachowań dziecka. Sporo dzieci nie lubi zorganizowanych zajęć w przedszkolu. To, czy wymaga to terapii czy nie, nie zależy od tego, czy dziecko chętnie uczestniczy, lecz czy - mimo braku sympatii do tego rodzaju ćwiczeń - potrafi się w nie włączyć.


Jeżeli tak, to sprawy z czasem powinny się ułożyć, w czym bez wątpienia pomocne będzie chwalenie synka za udział, dostrzeganie starania się, a także mówienie w domu, jakie to ważne i ile można się nauczyć dzięki zajęciom w przedszkolu.


Natomiast jeśli dziecko reaguje gwałtowną odmową, chowa się, ucieka, ignoruje polecenia, wówczas warto popracować terapeutycznie nad zmianą takich zachowań i kształtowaniem pozytywnej motywacji u dziecka. Utrwalenie się tej niechęci będzie niekorzystnie działało w przyszłości. Wraz z pójściem do szkoły przewaga zajęć zorganizowanych nad swobodnymi będzie znacznie większa. Tym samym trudności dzieci nieakceptujących tego rodzaju zajęć, stają się z czasem coraz większe. Dobrze, że myśli Pani o pracy nad tym problemem już teraz, kiedy synek jest mały.


Serdecznie życzę powodzenia
Agnieszka Sokołowska

Zobacz inne porady w tematyce: przedszkole, rozwój społeczny

Lubisz CzasDzieci.pl?  Polub nas na Facebooku!

Komentarze


Portal CzasDzieci.pl ma przyjemność współpracować z gronem ekspertów, jednak często problemy wymagają pilnej lub dodatkowej porady medycznej. CzasDzieci.pl nie ponosi żadnych konsekwencji wynikających z zastosowania informacji zawartych w niniejszym serwisie. Zalecamy bezpośredni kontakt ze specjalistą w celu konsultacji danego problemu. Po zgłoszeniu pytania, zostanie ono po akceptacji redakcji umieszczone wraz z odpowiedzią konkretnego eksperta.

Przeczytaj również

Warto zobaczyć