Problem z 4-latkiem
Dzień dobry,
mam problem z moją 4-letnią córką. Córka wyrywa sobie włosy i bawi się nimi. Zawsze kiedy ogląda bajkę, zasypia to potrafi sobie wyrywać włosy, nie wiem jak sobie z tym poradzić, boję się, że za chwilę córka powyrywa sobie wszystkie włosy, bo już widać, że ma mniej tych włosów. W przedszkolu nie ma z nią żadnego problemu, a w domu nie potrafi się na niczym skupić, zaczęła obgryzać paznokcie i ciągle jest problem z tymi włosami.
Czy te zachowania mogą być na tle nerwowym? Dodam, że pół roku temu rozeszłam się z mężem, córka dobrze to zniosła, przynajmniej tak mi się wydaje. Proszę o jakąś radę.
Monika

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
tak, tego rodzaju zachowania jak obgryzanie paznokci mają u dzieci podłoże nerwicowe. Są świadectwem przeżyć, jakie towarzyszą dzieciom. Wyrywanie włosów może mieć podobną przyczynę. Pani córeczka jest nieduża i nawet jeśli ma Pani wrażenie, że dobrze zniosła zmianę sytuacji rodzinnej, to jednak jest prawdopodobne, że obserwowane przez Panią zachowania są echem tego, co się stało. To, co przede wszystkim może Pani zrobić, to dbać o jej poczucie stabilności i bezpieczeństwa. Potrzebuje poczucia tego, że ma spokojny, dobry dom, choć już inny niż kiedyś. Proszę poświęcać jej bardzo dużo czasu, czytać, przytulać, bawić się, chodzić na spacery i dużo się razem śmiać. Zadbać należy również, by relacje z tatą były spokojne. Z czasem powinno wszystko się ułożyć.
Serdecznie pozdrawiam
Agnieszka Sokołowska