3-letni synek
Witam,
syn skończył 3 latka w listopadzie. Martwi mnie jego zachowanie. Czasem mam wrażenie, że nie rozumie, co się do niego mówi. Na pytanie "co dzisiaj robiłeś?" nie odpowiada nic albo powtarza cytaty z bajki (a toleruje tylko jedną, bo żadna inna nie przykuje jego uwagi ani na chwilę) albo z filmików, które nagrywaliśmy w ciągu dnia i które później oglądał. Gdy jest ze mną w domu, jest grzeczny i nawet sam inicjuje zabawy, ale jak tylko wraca mąż z pracy, od razu mały krzyczy, kopie, płacze. Potem nie mogę nawet porozmawiać z mężem, bo "tata jest tylko jego". Nie mogę nawet pomóc mu ubrać czapki, gdy wychodzi na podwórko, bo musi to zrobić ojciec.
Gdy wybieramy się do siostry męża, która też ma syna w wieku naszego dziecka, jest radość straszna. Ale gdy już tam jesteśmy, syn nie umie się bawić ze swoim kuzynem, nawet jeśli tamten coś proponuje, nasz Maciek woli biegać, skakać albo cytuje tekst z bajki... Gdy chcę z nim rysować albo bawić się plasteliną czy puszczać mydlane bańki, Maciek za chwilkę jest znudzony. Nie lubi układać puzzli, a jeśli już to ma układać mama albo tata, a on sam nie chce spróbować dopasować żadnych elementów...
Izabela

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Pani Izabelo,
myślę, że warto byłoby skorzystać z opinii poradni wczesnego wspomagania rozwoju. Zachowania Pani synka są niejednoznaczne, ale rzeczywiście dość niepokojące. Być może samo ustawienie planu pracy w domu mogłoby pomóc mu nauczyć się określonych zachowań, być może potrzebna będzie praca z psychologiem dziecięcym lub pedagogiem. Być może warto pójść na ustawienie diety w celu zmniejszenia hiperaktywności i zwiększenia koncentracji uwagi na zadaniu. Na ile sztywność zachowania związana np. z wymuszaniem wyłącznego kontaktu z tatą czy robienia określonej czynności mieści się w granicach normy typowej dla wieku nie jestem w stanie wypowiedzieć się korespondencyjnie. Moim zdaniem jednak intuicja, która utrzymuje Pani niepokój, jest dobrym doradcą. Maciek jest na tyle mały, że może się okazać, iż kilkumiesięczna umiejętna praca bardzo wiele zmieni w jego życiu. Proszę skorzystać z profesjonalnej porady specjalistów w rozwoju małych dzieci.
Serdecznie życzę powodzenia!
Agnieszka Sokołowska