Moja 8-letnia wnuczka się onanizuje
Witam,
zauważyłam, że moja wnuczka się onanizuje. Zdarzyło się to, kiedy była u nas na weekend. Spała ze mną w jednym łóżku i rano obudziło mnie ruszanie się tego łóżka, tak intensywnie to robiła. Nie wiedziałam jak zareagować, wyszłam z pokoju, a ona zaraz po chwili też wstała i zeszła do kuchni. To zdarza się ostatnio często. Nawet w samochodzie, gdy podróżujemy. Co z tym zrobić? Póki co udaję, że tego nie widzę, ale muszę coś przecież z tym zrobić. Proszę o poradę.
Babcia Maria

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry pani Mario,
nie dziwi mnie niepokój, jaki wzbudzają w Pani takie zachowania wnuczki. Zareagowała Pani jak najbardziej prawidłowo nie krzycząc na nią i nie zwracając uwagi. Jednakże - skoro sprawa okazuje się nie być incydentalna - ma Pani również rację uważając, że sytuacji nie można zostawić samej sobie, czekając aż minie. Jest prawdopodobne, że dziewczynka w taki sposób nieświadomie rozładowuje jakieś stłumione emocje. To się zdarza u kilkuletnich dzieci. Oczywiście potrzebne jest przekierowanie takiego sposobu reagowania w inny, którego trzeba ją nauczyć zanim onanizowanie stanie się trwałym nawykiem. Kluczową sprawą jest tu rozpoznanie źródła, które spowodowało takie zachowania. Tymczasem pomocne może być przekierowywanie uwagi w takich sytuacjach poprzez np. podjęcie jakiejś gry słownej w czasie podróży itp. Nie wiem, jak układają się Pani relacje z rodzicami dziewczynki, jeśli dobrze to warto byłoby sprawę przedyskutować wspólnie, przyjrzeć się temu, co w domu, co na podwórku wśród innych dzieci, co w telewizji itp., to może pomóc rozpoznać kiedy i z jakiego powodu pojawiły się takie zachowania. Rozmowa z dziewczynką będzie konieczna. Radziłabym jednak wcześniej udać się do psychologa dziecięcego, który pomoże Państwu przygotować się do podjęcia działań interwencyjnych, a także powie szczegółowo jak porozmawiać na ten temat.
Serdecznie życzę powodzenia i pozdrawiam Panią
Agnieszka Sokołowska