Masturbacja dziecięca
Witam,
moja 4,5-letnia córka często stymuluje się przez pocieranie. Jak mam reagować? Dziś zwróciła mi na to uwagę również pani w przedszkolu córki, że od jakiś dwóch tygodni zauważyli takie zachowanie u córki.
Zasugerowała, że może integracja sensoryczna mogłaby pomóc. Problem u córki zaczął się już dość dawno. Myślę, że odkąd dostała na 2 urodziny konia na biegunach. Wówczas odkryła nieznane uczucie, konia schowaliśmy, ale problem nie zniknął. Proszę o poradę, jak wytłumaczyć córce żeby tego nie robiła. Nie krzyczę na nią, kiedy ją nakryję, tylko staram się odciągnąć do innych zajęć, ale przyznam się, że czasem mam ochotę krzyknąć, że tak nie wolno. Panie w przedszkolu oczekują, że to się zakończy po mojej interwencji, tylko że mam wrażenie, że to jest silniejsze od niej.
Justyna

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
w tym wieku masturbacja dziecięca zdarza się dość często, jest zachowaniem typowym. Związana jest najczęściej z naturalną potrzebą odkrywania i doświadczania swojego ciała. Dziecko dotyka, bada swoje genitalia - tak samo przecież postępuje z innymi częściami własnego ciała. Dla dzieci okolice intymne ciała nie są związane z poczuciem wstydu, z zażenowaniem, z poczuciem niestosowności, do chwili, gdy nie otrzymają informacji zwrotnych o takim zabarwieniu emocjonalnym od osób dorosłych. Zazwyczaj zachowania dziecięce masturbacyjne z czasem zanikają i nie jest potrzebna żadna pomoc specjalistyczna. I przede wszystkim - za takie zachowania nie należy dziecko karać, ośmieszać czy poniżać.
Rodzice powinny być uważni, jeżeli masturbacja pojawia się bardzo często, przez dłuższy czas lub jedynie w szczególnych sytuacjach. Możliwe, że w takim przypadku zachowania masturbacyjne są dla dziecka sposobem na przekazanie dorosłym bez słów pewnych ważnych informacji: np. o tym, że dziecko odczuwa silny lęk, smutek lub złość albo że doświadcza wysokiego poziomu stresu lub napięcia wewnętrznego. Wtedy masturbacja służy temu, aby dorośli zwrócili uwagę na dziecko.
Jeżeli uważa Pani, że u córki opisane zachowania są uporczywe i trwają za długo to dobrze jest udać się w celu konsultacji do specjalisty, np. do psychologa dziecięcego. Można umówić się na wizytę w poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa), w poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta darmowa) lub w poradni prywatnej (wizyta płatna).
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek