2,5-latka od miesiąca nie chce się przekonać do nocnika/nakładki
Dzień dobry,
mam taki problem: córka (2,5 roku), od miesiąca nie jestem niczym jej w stanie przekonać do nocnika, więc przeszłam na nakładkę na toaletę i wciąż nie ma efektów, siedzi po parę minut, parę kropelek zrobiła, może z 2 dwa razy na cały miesiąc do toalety, nie do nocnika. Będąc na nocniku strasznie krzyczała, więc z mężem kupiliśmy nakładkę i tam z 2 razy zrobiła po parę kropelek moczu, po 15 minutach zrobiła sporo, ale na podłogę w domu... Nie płacząc przy tym tylko stanęła jak wryta i zero reakcji.
Jesteśmy pod stałą kontrolą neurologa. Córka była badana i z tomografu komputerowego ani z EEG nic nie wyszło, badania są ok. Martwi mnie jej brak jakiejkolwiek reakcji na oddanie moczu... Stanie jak kamień i ani łzy nie uroni... Proszę o jakąś podpowiedź, bo sama nie wiem, co jej dolega. W poniedziałek idę do lekarza rodzinnego, może podpowie, gdzie z nią iść... Proszę o odpowiedź.
Ewa

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
dla sporej grupy dzieci nauka korzystania z nocnika jest czasochłonna i trudna. Najlepiej uzbroić się w cierpliwość, życzliwie i wytrwale wspierać córkę w tej niełatwej nauce: spokojnie powtarzać zasady odstawiania pieluchy, ponawiać próby korzystania z nocnika, nie karać za niepowodzenia, nie ośmieszać, nie porównywać z innymi dziećmi i (chyba najważniejsze) nie poddawać się własnej frustracji.
Polecam też książki do wspólnego czytania z dzieckiem, mogą one być bardzo pomocne - jest wiele takich tytułów, m.in. "Basia, Franek i pielucha" Zofii Staneckiej, "Tupcio Chrupcio. Żegnaj pieluszko" Elizy Piotrowskiej, "Nocnik nad nocnikami" Alony Frankel, "Żegnaj, pieluszko" Bellindy Rodik, "Mój kolega nocnik" Marcina Malickiego czy "Kajtuś na nocniczku".
Jeżeli jednak czuje się Pani zmęczona trudnościami i potrzebuje Pani dodatkowego wsparcia, to zalecam konsultację u psychologa dziecięcego (najlepiej wybrać psychologa, który pracuje z dzieckiem i rodzicami), w celu ustalenia innych sposobów poradzenia sobie z zaistniałą sytuacją, dostosowanych do indywidualnych potrzeb córki. Można zgłosić się do poradni psychologiczno-pedagogicznej (wizyta darmowa), poradni zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży (wizyta darmowa) lub prywatnej poradni psychologicznej (wizyta płatna).
Przede wszystkim jednak proszę nie traktować tej sytuacji jako własnej porażki rodzicielskiej. Jest naprawdę mnóstwo rodziców, którzy mają dokładnie takie same doświadczenia jak Pani. Rezygnowanie z pieluchy jest jednym z najtrudniejszych i najbardziej czasochłonnych zadań zarówno dla dziecka, jak i dla rodziców. Jednym z powodów jest korzystanie z pampersów - ten rodzaj pieluch jest bardzo wygodny, ponieważ dziecko nie odczuwa dyskomfortu z powodu wilgoci i dlatego nie czuje presji, aby z pieluch rezygnować. Z tego powodu odzwyczajanie od pieluch często staje się - paradoksalnie - trudniejsze. Proszę więc nie oskarżać siebie niepotrzebnie i nie stwarzać sobie oraz dziecku niepotrzebnej presji: Państwa córka w swoim czasie na pewno nauczy się korzystać z nocnika i zapomni o pieluchach.
Z poważaniem
Wiktoria Jaciubek