6-latek z Zespołem Aspergera - dalszy rozwój
Witam,
mój syn skończy w lipcu 6 lat. Ma Zespół Aspergera. Uczęszcza do Państwowego przedszkola, gdzie ma nauczyciela wspomagającego. Poznawczo bardzo dobrze się rozwija. Obecnie czyta, liczy i ma świetną pamięć. Od dziecka wszystkie etapy rozwoju osiągał wcześniej niż wskazywał na to wiek. Przestrzenie do pracy do umiejętności społeczne, dokładnie to płacze jak przegrywa, jak nie jest np. w pierwszej parze. I bije jak ktoś mu coś zabierze... Generalnie lgnie do dzieci, potrafi nawiązać kontakt, zachęcić do zabawy i właściwie często jest liderem. Moje pytanie do dotyczy dalszego rozwoju. Jak powinnam go prowadzić? Bardzo chętnie się uczy. Obecnie jest najzdolniejszy w przedszkolu i tu moje pytanie: czy dalej z nim pracować, uczyć nowych rzeczy, stymulować? Czy raczej nie? Z jednej strony to dobrze jak dziecko się che uczyć, ale co będzie w szkole? Idzie do szkoły jako 7-latek. A może to błąd? Bo za rok to na pewno będzie czytał samodzielnie książki. Teraz już się łapie za "Dzieci z Bullerbyn". A liczenie - pewnie zapamięta tabliczkę mnożenia... I sama nie wiem co jeszcze. Proszę o radę.
Dorota

mgr Magdalena Gaweł - psycholog kliniczny
mgr Magdalena Gaweł
psycholog kliniczny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
skoro synek chce się uczyć, należy się tylko cieszyć i wciąż stymulować jego rozwój, bez względu na Zespół Aspergera. Proszę tylko pamiętać, żeby nie skupiać się na wybranym skrawku wiedzy (jeśli np. synek interesuje się astronomią, wybierać tylko książki z tej tematyki).
Książki typu "Dzieci z Bullerbyn" (itp.) są bardzo dobrym wyborem dla dzieci z ZA. Po wspólnie przeczytanym rozdziale warto zadawać synkowi pytania (dot. relacji czasowych, np.: /co było najpierw?/, /co potem?/, dot. relacji gradualnych, np.: /kto starszy?/, /kto wyższy?/, dot. oceny, np. /kto się zachował najlepiej?/, /co Ci się najbardziej podobało?/, dot. relacji przyczynowo-skutkowych: /Dlaczego...?/, oraz tłumaczyć synkowi związki frazeologiczne czy komentować żarty.
Z poważaniem
Magdalena Gaweł