Problemy z uczuciami
Witam,
mój 8-letni syn ma ostatnio problemy w szkole, ponieważ nie radzi sobie ze swoimi uczuciami. Często jak ktoś mu dokucza i nawet po kilkukrotnej prośbie przestania dalej mu dokuczano, popycha lub uderza. Tłumaczę synowi, żeby kierował się do nauczyciela zanim zareaguje w ten sposób, ale niestety często się zdarza, że po prostu nie myśli o tym i w nerwach oddaje fizycznie.
Pozdrawiam,
Aniela

Wiktoria Jaciubek - psycholog rodzinny
Wiktoria Jaciubek
psycholog rodzinny
Odpowiedź:
Szanowna Pani,
często zdarza się, że dzieci w takim wieku nie radzą sobie ze swoimi emocjami. Tłumaczenie, rozmowa, dyskusja z dzieckiem jest bardzo ważnym elementem nauki panowania nad uczuciami. Czasami jednak to może nie wystarczyć. Dlatego radziłabym razem z synem poszukać i przeczytać książki, które tłumaczą dzieciom naturę emocji i sposoby radzenia sobie z nimi, np. "Uczucia - co to takiego?" Oscara Brenifera, "Śmierdzący ser" Catherine DePino, "Smocze opowiesći" Dagny Ślepowrońskiej, "Garść radości, szczypta złości" Jovanki Tomaszewskiej czy "Wielka księga uczuć" Grzegorza Kasdepke. Radzę również skonsultować się z psychologiem szkolnym, który może zaproponować odpowiednie zajęcia lub ćwiczenia dla syna.
Z poważaniem,
Wiktoria Jaciubek