Niechęć do szkoły 7-latka
Dzień dobry,
syn nie chce chodzić do szkoły. Codziennie płacze i zapiera się nogami przed pójściem do szkoły. W zeszłym roku chodził do zerówki w tej szkole i nie było takiego problemu. W tej chwili w klasie ma część kolegów z zerówki, natomiast nie chce się z nimi bawić. Nie wiem skąd ta niechęć do szkoły. Próbowałam z nim rozmawiać, natomiast każda rozmowa kończy się stwierdzeniem, że chce być w domu. Z nauką sobie dobrze radzi i twierdzi, że nikt mu nie dokucza. Nic mi już nie przychodzi do głowy co może się dziać, a cała sytuacja się pogłębia. Proszę o pomoc.
Agnieszka

dr Agnieszka Sokołowska - Pedagog specjalny
dr Agnieszka Sokołowska
Pedagog specjalny
Odpowiedź:
Dzień dobry,
bardzo często jest tak u dzieci siedmioletnich, że ich gotowość intelektualna do pójścia do szkoły nie idzie w parze z dojrzałością emocjonalną. Stąd prawdopodobnie brak trudności z nauką u Pani synka, a niechęć do bycia w szkole. Chodzenie do szkoły wymaga spełniania wielu wymagań, takich jak bycie w ławce, bycie w klasie, w której niekoniecznie każdego się lubi, podporządkowywanie się pewnej dyscyplinie, wykonywanie zadań niekoniecznie najbardziej lubianych na świecie itd.
Dzieciom faktycznie trudno czasem jest nazwać swoje emocje po imieniu i wyjaśnić mamie, o co właściwie im chodzi. By dotrzeć do konkretnych przyczyn warto byłoby porozmawiać z nauczycielami chłopca, poprosić ich o obserwowanie sytuacji, włączyć w pracę pedagoga lub psychologa szkolnego i zrobić jak najwięcej ze strony szkoły, by u chłopca mogła wytworzyć się pozytywna motywacja do chodzenia do szkoły. Nic nie zmieni konieczności chodzenia do szkoły. To, co można zrobić, to zmienić nastawienie dziecka.
Kilka dobrych kolejnych miesięcy często sprawia, że początkowa niechęć siedmiolatków znika.
Powodzenia!
Agnieszka Sokołowska